Banner

“Belangrijk dat een ondernemer bij jou zijn verhaal kwijt kan”

1 maart 2022 | Door:  Robert Berendsen

Een tikje onbescheiden misschien voor zijn (bijna) vijftig jaar. Maar Robert Berendsen mogen we gerust een Alfa-veteraan noemen, met vijftien jaar ervaring binnen diverse vestigingen. Afkomstig uit het bankwezen begon hij als retailadviseur. Vanuit zijn verbazing dat ondernemers weinig met de cijfermatige gegevens deden, is hij als zij-instromer de accountancywereld ingerold. Met de mogelijkheid om de benodigde studies te volgen is hij zo van klantbeheerder door gegroeid naar senior klantbeheerder/ relatiemanager. Deze functies vervult hij nu vanuit het Alfa-kantoor te Winterswijk.

“Ja, ik heb een beetje een dubbelrol. Een klantbeheerder is vooral druk met de jaarrekening, een relatiemanager kijkt meer naar de toekomst. Voor mij zit er geen splitsing in: je kijkt naar de hedendaagse cijfers en borduurt daarop voort. Mijn hart ligt ook meer bij de toekomst. Misschien ook omdat ik destijds als adviseur ben begonnen.” Hij wordt retailadviseur als hij via een voormalige collega in het bankwezen op Alfa attent wordt gemaakt. Robert begint als retailadviseur in de toenmalige vestiging in Hoevelaken, verhuist als klantbeheerder naar Nijverdal om in zijn huidige dubbelrol te landen in Winterswijk.

In die rol is hij gesprekspartner voor klanten in goede en slechte tijden. Klanten in de retail bijvoorbeeld, waar nog altijd zijn hart ligt. Hoe is de stemming in ondernemersland? “Bij de tweede lockdown een paar maanden geleden merkte je wel dat veel ondernemers murw geslagen waren. De buffers waren weg, er is nog heel veel onzekerheid. Het is de vraag of die omzet terug gaat komen in de komende maanden. En wat ook triest is dat veel ondernemers op het moment dat ze weer open mochten geen personeel meer konden vinden. Dat is dubbel hard. Dan merk je heel goed wat onze rol is: dat het belangrijk is dat een ondernemer bij jou zijn verhaal kwijt kan.”

Team rond de klant

Als senior klantbeheerder/relatiemanager is hij onderdeel van het team dat rondom een klant staat. Robert: “Binnen Alfa heb je zo al vijf personen die aan een klant gelinkt zijn: een accountant, de klantbeheerder, de relatiemanager, een fiscalist, een salaris- en personeelsadministrateur. Zelf kun je immers niet alles weten, hooguit zestig, zeventig procent. Voor die resterende procenten haal je er een specialist bij. Dat is ook het mooie van Alfa. Door het kunnen inschakelen van een specialist krijg je het beste voor een klant. Dat wil je natuurlijk. ”. Doordat al deze specialisten bij een klant betrokken (kunnen) worden, kun je veel meer toegevoegde waarde bieden. Het samenstellen van de historische cijfers blijft natuurlijk een belangrijk onderdeel. Maar een ondernemer steunen met de huidige en toekomstige vraagstukken, dat is waarde creëren.     

Weten wat er gebeurt

Met Winterswijk als laatste toevoeging heeft Alfa vier vestigingen in de Achterhoek. Bewust, maar tegen de trend in ziet Robert. “Banken en grote accountantskantoren geloven allemaal in centralisatie. Die trekken weg en gaan vanuit de Achterhoek in Doetinchem, Enschede of Arnhem in een groot pand zitten. Er zijn hier niet veel accountantskantoren meer over. Maar zeker in de Achterhoek gebeurt heel veel. Nee, die ondernemer hoeft niet meer iedere maand met een schoenendoos langs ’ zijn/haar accountant. Maar het is wel fijn dat je weet wat er gebeurt in de regio, wat de cultuur is. Wat beweegt die lokale ondernemer? Waar heeft hij mee te maken?” Het is fijn dat je dan dichtbij de ondernemer kan staan.

Vijftien jaar Alfa

“Waarom al vijftien jaar bij Alfa?”, herhaalt hij de vraag nog een keer. “Omdat ik het altijd naar mijn zin heb gehad. Allereerst met de collega’s, maar ook omdat je bij Alfa de ruimte krijgt om jezelf te ontwikkelen en het daarmee naar je zin te maken. Ik voel me hier hartstikke thuis en welkom. Ik word hier gewaardeerd. Alfa vindt het belangrijk dat er een goede balans is  tussen privé en zakelijk. En wat ik ook fijn vind is dat je niet alleen maar hoeft te werken in hokjes. Als je denkt dat je ergens van toegevoegde waarde kunt zijn is er veelal de mogelijkheid om ‘die bal’ op te pakken. Dat is ook het mooie, dat iedereen binnen Alfa daarvoor mogelijkheden krijgt. Je wordt daar echt in meegenomen in gesprekken, om goed te kijken hoe je jezelf zou willen ontwikkelen”, zegt hij op een maandag voordat de volgende bespreking wacht.

Masterclass van Alfa

Nog steeds staat zijn eigen ontwikkeling niet stil. “Ik mag deel uitmaken van de Masterfase van Alfa, een intern opleidingstraject voor mensen die nog een stap willen maken en/of zich verder willen ontwikkelen. Je krijgt diverse trainingen op het niveau van leidinggevenden. Een heel mooi traject. Of ik een volgende stap zou willen zetten? Ik zou het zeker willen overwegen. Het mee mogen doen aan een dergelijk traject geeft mij een vorm van waardering voor mijn inzet. Maar ook dat er altijd nog verbeterpunten zijn. Dat is het mooie van jezelf blijven ontwikkelen. Daar worden we allemaal beter van”, zegt hij met Achterhoekse bescheidenheid.

Als inwoner van Groenlo – geboren in Lichtenvoorde – kent hij de regio goed. Hij woont er met vrouw en kinderen. “Ik mag graag dingen doen met het gezin. We hebben drie kinderen, tussen de negen en de achttien. Ik vind het mooi om te zien hoe die zich ieder op zijn eigen manier ontwikkelen. Net zoals het mooi is om te zien hoe je je met een team kan ontwikkelen of hoe een ondernemer zich ontwikkelt.” 

Robert Berendsen

Robert Berendsen

Relatiemanager MKB, bedrijfsadviseur, retailspecialist

088 2532650 | rberendsen@alfa.nl


Meer over Robert