Terugblik: ondanks afstand ‘verrassend dichtbij’ in coronatijd
31 mei 2022 | Door: Marco Vermin
Nooit eerder is het begrip ‘dichtbij’ zo anders geweest dan in de jaren 2020, 2021 en de eerste drie maanden van 2022. We hadden te maken met corona en het was een periode waarin een beroep werd gedaan op ieders creativiteit. Zowel bij onze klanten als bij onze medewerkers. Nu het wat rustiger is, de coronamaatregelen zijn opgeheven, blikken we terug op deze roerige tijd waarbij ruimte was voor een lach maar zeker ook voor een traan. Ook kijken we vooruit.
“2020 is het jaar wat mij het meest is bij gebleven”, vertelt Marco Vermin, lid Raad van Bestuur. “We moesten opeens thuiswerken en vooral in het begin was er paniek onder onze klanten. Telers zaten met overproductie, de horeca was gesloten, winkels moesten dicht en evenementen werden gecanceld. Als organisatie wilden we er nu ook zijn voor onze klanten. Ze een hart onder de riem steken, een luisterend oor bieden. Vanwege de lockdown mochten we klanten niet bezoeken maar konden we via online meetings contact houden. Daarnaast hebben we veel gecommuniceerd. De ontwikkelingen zijn in 158 artikelen gedeeld, die via 5 extra nieuwsbrieven en 3 webinars onder de aandacht zijn gebracht. Op deze manier bleven we in contact en informeerden we onze klanten over bijvoorbeeld de corona-steunmaatregelen. In een later stadium mochten we de klanten gelukkig weer, weliswaar op afstand, op locatie bezoeken. Tegelijk met de aankondiging van de lockdown door de overheid hebben we een speciaal TopTeam opgericht binnen Alfa die gedurende de hele coronacrisis de communicatie en de informatie over het steun- en herstelpakket naar klanten heeft gecoördineerd en daar ben ik bijzonder trots op.”
Trots op klanten
Die trotsheid vertaalde zich ook naar klanten, want er werden nieuwe verdienmodellen opgestart en via andere wegen business gegenereerd. “Klanten gingen hun producten online verkopen. Evenementenbureaus creëerden thuisbeleving. In sommige branches waren producten niet aan te slepen. Maar er waren ook zorgen. In bepaalde branches en sectoren was er nood aan de man en/of vielen bedrijven buiten de boot bij steunmaatregelen. Gelukkig is het overgrote deel van de Alfa-klanten de coronacrisis goed doorgekomen ”, aldus Vermin. Toch zijn er ook nog veel ondernemers die de impact voelen van corona. En zijn er zorgen, komt er in het najaar weer een coronagolf? Dat is een zorg die blijft en realistisch is. En tel daarbij op de zorgen rondom de aanhoudende oorlog in Oekraïne. Deze heeft nu al geleid tot forse prijsstijgingen.
Klanttevredenheid
Het contact met klanten bleek effectief te zijn en de waardering was er niet minder om. Dat bleek wel uit een onafhankelijk klanttevredenheidsonderzoek. “We kregen een 7,9, een cijfer om trots op te zijn. Aandachtspunten waren er ook. Dan gaat het om meer zichtbaarheid voor de vele Alfa-diensten. Om een betere onderbouwing van onze duurzaamheidsvisie. En om meer helderheid op het gebied van facturatie. Dit zijn punten die we de komende beleidsperiode met aandacht onderstrepen.”
Vooruit kijken
Overal dichtbij in de coronacrisis, dat was wel een uitdaging. “Voor nu kunnen we deze periode deels loslaten. Mede dankzij de digitale middelen en de flexibiliteit bij zowel klanten als medewerkers zijn we relatief goed door de coronacrisis gekomen. Er zijn genoeg pluspunten om vooruit te kijken. We leven in een periode waarin we weliswaar deels terug kunnen naar het oude normaal , maar er ook weer andere uitdagingen op ons pad komen . Deze treden we met vertrouwen tegemoet.”, aldus een trots lid van de Raad van Bestuur.