Rick van der Pennen
Relatiemanager
088 2531298 | rvdpennen@alfa.nl
30 januari 2022 | Door: Rick van der Pennen
Een beetje ondernemer kan niet meer zonder IT. De kantoorautomatisering, software voor bedrijfsprocessen, websites, online marketing, telefonie via internet: het draait allemaal om digitale technologie. Veel minder gebruikelijk is dat een ondernemer al die diensten bij één leverancier afneemt. “En dat is nu juist onze kracht: dat we een one-stop-shop voor de mkb’er zijn”, legt naamgever Roy Esselink van Esselink.nu in één zin de formule uit. Een succesformule, want samen met compagnon Jeroen Vos gaat het Esselink.nu voor de wind.
“Als de e-mail van een ondernemer het niet doet, kan het aan de domeinnaam liggen, het kan aan de mailclient liggen, het kan aan de mailserver liggen. Het kan overal aan liggen en alle leveranciers wijzen naar elkaar. Maar als die ondernemer alle diensten bij ons afneemt, kan er veel minder worden gewezen”, zegt Jeroen over de one-stop-formule. Hij was ooit collega van Roy toen beiden nog in loondienst waren. Roy: “Ik ben tien jaar terug in mijn eentje begonnen. Dat liep lekker, maar na een aantal jaren kwamen er steeds meer vragen van klanten. Ik heb Jeroen daarom gevraagd of hij zin had om in de zaak te stappen.”
Sindsdien verdelen de twee de taken, beiden als meewerkend eigenaar. Jeroen: “Ik vind Roy van ons tweeën de echte techneut. Hij is de whizzkid. Als wij er niet meer uitkomen is het altijd weer Roy die een oplossing vindt. Ik ben meer van het zoeken naar kansen en mogelijkheden, ik ben iets commerciëler ingesteld.”
De breedte van het IT-terrein is geen belemmering voor een kleiner bureau als Esselink.nu. Roy: “Natuurlijk is het breed. Maar we houden continu alles in de gaten. En aan het eind van de rit zit die ondernemer niet te wachten op het nieuwste van het nieuwste. Wat vandaag uitkomt, hoeft niet meteen vandaag te worden geïmplementeerd. Die ondernemer wil IT waar hij op kan vertrouwen.” Jeroen: “Je wilt een oplossing bieden aan onze doelgroep. Die oplossing zit niet in de nieuwste techniek. Die zit in de vraag: wat doe je als bedrijf, en hoe kunnen wij jou daar bij helpen? Dat is veel belangrijker dan zeggen: hier heb je het nieuwste van het nieuwste, we gaan wel kijken hoe het bij jou past.”
De nuchtere Achterhoekse filosofie doet het goed, ook ver buiten de regio. Van reclame heeft Esselink.nu het niet hoeven hebben, want “de klanten komen vanzelf. Vaak adviseren onze klanten ons ook bij andere bedrijven, het zijn echte ambassadeurs”, zegt Roy. Jeroen: “Je bent bij ons klant omdat je tevreden bent over onze dienstverlening. Niet omdat je een contract voor zoveel jaar hebt afgesloten.”
De overname van een webhostingbureau in Heerenveen was een extra boost voor de groei. En dan is er nog een geheim wapen: het IT-portaal, in eigen beheer ontwikkeld. “We hebben een portaal gebouwd waar al onze diensten samenkomen”, zegt Roy. “Als de klant inlogt kan hij alles zien: welke diensten hij afneemt, welke computers hij in gebruik heeft, welke domeinnamen hij heeft, wat zijn IT kost per jaar of per maand…” Jeroen: “Ja, het klinkt heel logisch, maar als je ernaar gaat zoeken in de markt vind je het niet. Een klein bedrijf kan het niet doen omdat het niet alle diensten levert. Een groot bedrijf heeft vaak de visie niet en krijgt de neuzen niet dezelfde kant uit voor een IT-portaaloplossing.”
Het portaal werkt ook als extra omzetmagneet: ondernemers die voor één of twee deeldiensten binnenkomen, zien op het portaal het complete palet. Daardoor is de rek er nog lang niet uit voor Esselink.nu. Maar de beschikbaarheid van IT’ers is ook in Winterswijk voelbaar. “We krijgen gelukkig er een systeembeheerder bij in januari. Maar ook wij hebben er moeite mee. Esselink.nu kan nog groter, het portaal heeft absoluut de potentie om te groeien”, zegt Jeroen.
Inmiddels is Esselink.nu klant bij Alfa. De salarisverwerking komt voor rekening van Alfa Salaris en Personeel. “We waren klant bij een ander kantoor, dat werd opgesplitst. Daardoor zouden we bij een eenpitter uitkomen. We hebben bewust gekozen voor een iets groter kantoor, dat wel alle facetten in huis heeft. Maar wel een kantoor met een persoonlijke benadering. Rick van der Pennen kenden we nog uit het verleden. Rick is samen met klantbeheerder Robert Berendsen ons aanspreekpunt bij Alfa. Als we iets bij Rick of Robert neerleggen weten we dat het goed komt. Het is fijn dat je daarvoor bij een lokaal bedrijf terecht kunt, want Alfa zit net als wij in Winterswijk. Alfa heeft de kracht van een multinational om het zo te zeggen, maar ze zijn tegelijkertijd dichtbij.”