Christiaan Hakkesteegt
Senior klantbeheerder
088 2532058 | chakkesteegt@alfa.nl
9 januari 2023 | Door: Christiaan Hakkesteegt
Twaalf jaar staat er al op z'n Alfa-cv. Het merendeel van die tijd komt Christiaan Hakkesteegt over de vloer bij ondernemers, als senior klantbeheerder. Nog altijd zet hij met hetzelfde enthousiasme de tanden in uiteenlopende vragen. “Het is meedenken, het ontzorgen van klanten”, zegt Christiaan over het plezier van het vak. Vooral bij Alfa. “Een mooie werkgever. Bij Alfa krijg je de ruimte om je te ontwikkelen.”
En dan te bedenken dat hij die ‘mooie werkgever’ in eerste instantie links liet liggen, na zijn accountancy-studie aan de Hogeschool Delft. “In het derde jaar van mijn studie heb ik stage gelopen bij Alfa in Gorinchem. Na mijn opleiding wilde ik er bewust niet gaan werken. Gorinchem heeft veel ondernemers uit de Alblasserwaard als klant. Ik woon in Groot-Ammers en vind het minder prettig als ik in de privésfeer veel van mijn klanten tegenkom. Als het goed gaat met de ondernemer is het leuk. Maar als het niet goed gaat, neem je het mee naar huis.”
Hij begint als assistent accountant bij BDO, in de vestiging in Dordrecht. “Ik was afgestudeerd bij BDO en ben er negen jaar blijven werken. Op een gegeven moment spreek ik Nico van der Wal, de directeur van Gorinchem die ook in Groot-Ammers woont. Toen heb ik gezegd: het is nu of nooit. Ik ga het serieus bekijken of een overstap naar Alfa interessant is of niet.”
Hij kan bij Alfa teamleider in Raamsdonksveer worden. Al snel blijkt de rol van - nu senior - klantbeheerder Christiaan meer te liggen. “Als senior klantbeheerder ben ik naast klantbeheerder de accountancyverantwoordelijke voor de vaktechniek binnen ons kantoor. Ik help collega’s als er vaktechnische issues zijn bij een klant: wat vind jij van deze casus? Als je al jaren bij een klant over de vloer komt kan het verhelderend zijn om er iemand anders bij te halen. Twee weten meer dan één.
Z’n portefeuille vermeldt uitsluitend mkb-ondernemers, niet langer meer de agrarische bedrijven waar hij bij BDO vertrouwd mee was. Lachend: “Toen ik in Raamsdonksveer terecht kwam had ik al gauw door: hier zitten mensen die veel meer verstand van de agrarische sector hebben dan ik.” Zijn huidige pakket is breed, van een dienstverlenend bedrijf tot een hightech bedrijf. “En veel transportondernemers. Ik word binnen ons kantoor ook wel de transportaccountant genoemd.”
Sommige klanten spreekt hij wekelijks, andere een paar keer per jaar. “Dat is afhankelijk van de klantbehoefte. In het vierde kwartaal heeft hij heel veel van zijn klanten gesproken. En ook na afronding van de jaarrekening zijn er weer vaste contactmomenten.” Van paniek onder zijn klanten, door de hoge inflatie, is nog geen sprake constateert Christiaan. “De ondernemers die ik spreek, zijn allemaal optimistisch. Misschien komt de echte klap nog, misschien ook niet. Ik ben ook niet iemand die gauw negatief is, ik ben eerder realistisch.”
De rol van sparringpartner voor klanten is er één die nog altijd uitdaagt. Christiaan: “Het is het meedenken. Het ontzorgen van klanten. Waar ik graag mijn tanden in zet? Eigenlijk in alles wat een klant niet weet. Uiteindelijk ben je als klantbeheerder ook een soort doorgeefluik. Je haalt er altijd weer anderen bij: een fiscalist, een jurist, een bedrijfskundig adviseur, een subsidieadviseur of iemand van fusies en overnames. Het leuke is om die ondernemer samen verder te helpen, op verschillende vlakken. En daar leer ik zelf ook weer van.”
Wat hem twaalf jaar terug voor Alfa deed kiezen is nog altijd van kracht. “Alfa past bij mij. Omdat Alfa dezelfde waarden en normen heeft als ik. Bij Alfa is het ook: de ondernemende mens centraal. Dat herken ik. Dat kan een klant zijn, dat kan een collega zijn, dat kan ikzelf zijn. En het heeft voordelen dat Alfa geen partnerstructuur heeft. Door de medewerkersparticipatieregeling creëer je automatisch een stukje betrokkenheid.”
Het zijn pluspunten die niet alleen ‘zijn’ generatie aanspreken. Christiaan: “Nee, ook jongere collega’s. Je kunt bij Alfa alle kanten uit en de arbeidsvoorwaarden zijn goed. Al zie ik starters wel andere keuzes maken. Die willen soms meteen al parttime gaan werken. Ik zeg niet dat het verkeerd is, integendeel. Misschien is die jongere generatie wel veel slimmer bezig. Het zijn andere keuzes die zij maken, maar het is allebei goed.”