Eva van Eijck
Directiesecretaresse
088 2532526 | evaneijck@alfa.nl
5 juli 2022 | Door: Eva van Eijck
Gebr. Nederpel, groot in exclusieve potchrysanten
Acht miljoen potchrysanten gaan er per jaar de deur uit bij Gebr. Nederpel. Het Wateringse familiebedrijf behoort daarmee tot de weinig specialisten die er in Nederland nog over zijn in het marktsegment. Maar wel een specialist met een focus op het hogere segment. “We proberen ons te onderscheiden met meer exclusieve rassen”, zegt Iris Nederpel die sinds een jaar tot de driekoppige directie behoort. Vrouw in de directie of niet: “De naam blijft gehandhaafd, want Gebr. Nederpel is heel bekend in de markt”, zegt ze met een lach.
Samen met René en Chris de Bakker zet Iris het bedrijf als vierde generatie Nederpel voort. De historie van Gebr. Nederpel gaat meer dan honderd jaar terug. Toen tuinden de oprichters nog in Loosduinen, ooit een tuinbouwdorp aan de rand van het Westland. Na een omzwerving in Madestein komt de huidige locatie aan de Middenzwet in Wateringen in beeld. Van één hectare in 2001 groeit het bedrijf via een aantal overnames van de buren naar het huidige areaal van 6,6 hectare - exclusief een samenwerkingsverband met VDK Flowers op anderhalve hectare.
Van de potplantenteelt schakelt Gebr. Nederpel ruim een kwart eeuw terug volledig over op de potchrysant. “We zoeken samen met veredelaars naar de meer exclusieve soorten. Daardoor creëren we min of meer onze eigen markt en ben je ook in staat om er een iets hogere prijs voor te vragen. Ja, er valt nog genoeg te veredelen aan het product: nieuwe bloemtypen of bloemvormen bijvoorbeeld, de houdbaarheid tijdens transport of de bloeiperiode bij de consument thuis. Maar je hebt ook kleuren die wisselen in populariteit. Als de modekleuren veranderen, moet je die nieuwe kleur eigenlijk al hebben staan”, zegt Iris, samen met Chris de Bakker verantwoordelijk voor inkoop, planning en de algemene organisatie. René doet teelt en arbeid.
Plannen om generatie vier in het bedrijf te worden, kregen al op haar zestiende definitief vorm. “Ik wilde ooit het onderwijs in. Maar eenmaal in havo-4 begon ik het bedrijf steeds interessanter te vinden. Potchrysanten telen is heel dynamisch. Er gebeurt van alles. De ene week kun je er 300.000 verkopen, de andere week 100.000. En het is een snelle teelt, dat spreekt mij ook aan.”
Met vijftien vaste medewerkers, ondersteund door uitzendkrachten (‘tussen de tien en de vijftig’) teelt Gebr. Nederpel voor een breed segment. Naast de meer bijzondere soorten, creëren ook verpakkingen en concepten herkenbaarheid in de markt. Opvallend: automatisering komt er aan de Middenzwet in Wateringen amper aan te pas. Iris: “Daardoor kunnen we heel flexibel inspelen op de wens van een klant. Als die afnemer graag potchrysanten wil met drie open bloemen, dan rapen we die met de hand. Ga je automatiseren, dan gaat het met een container tegelijk. Daardoor hebben we wel een iets hogere kostprijs. Maar die wordt gelukkig betaald.”
Wat niet wordt betaald, zijn de inspanningen die het bedrijf doet om chemie uit te bannen, constateert Iris. “We zijn er continu mee aan het testen, we weten dat het nagenoeg biologisch kan. Als we helemaal zouden overstappen op natuurlijke gewasbescherming, dan zijn we per jaar drie-en-een-halve ton extra kwijt. Maar onze klanten geven geen cent extra voor een potchrysant. Binnen de financiële mogelijkheden die we hebben, werken we maximaal biologisch. We zien bijvoorbeeld heel goede resultaten van sinaasappelolie.” Ook op de planning staat nog een grotere inzet van led-belichting. “Maar het is nog even zoeken wat het precies doet voor de plant. En de kosten zijn enorm.”
Op de achtergrond kijkt de derde generatie nog mee. Maar het zijn geen volle weken meer voor Theo en Ruud Nederpel, die het roer met veel vertrouwen uit handen hebben gegeven. Ook omdat op de achtergrond financiële expertise in huis is: die van Alfa, de vestiging in Naaldwijk. Een keus die niet helemaal toeval is: Liane Nederpel, de vrouw van Theo, werkte er jarenlang. “Maar”, zegt Theo die ook bij het gesprek aanwezig is, “we zijn ooit begonnen bij een klein kantoor in Loosduinen. Totdat bleek dat we toch meer kennis nodig hadden. Een groter kantoor als Alfa heeft meer specialisaties in huis. Alfa heeft financiële kennis, we kunnen bij senior klantbeheerder Clemens Berendse altijd aankloppen met vragen over investeringen en subsidies. En salarisadviseur Adwin Koenen doet weer de lonen. Er verandert op dat gebied zoveel, dat kun je allemaal zelf niet bijhouden. Het moet gewoon goed geregeld worden.”