“Wat ben jij gezellig aan de telefoon!”
17 augustus 2022 | Door: Lieke Kosman
Ze organiseerde groepsreizen per bus. Ze werkte als receptioniste in een hotel. Ze was receptioniste en verantwoordelijk voor facilitaire zaken bij een internationaal farmaceutisch bedrijf. En ze was office management assistent voor een internationale logistieke onderneming. Maar bij Alfa in Langenboom heeft Lieke Kosman het pas écht naar haar zin. ‘Secretaresse’ is de officiële titel achter haar naam. In werkelijkheid: een nogal gevarieerd palet aan taken, met het accent op sales, marketing en communicatie.
“Het is heel iets anders dan waar ik ooit voor heb gestudeerd, maar ik krijg hier echt energie van!”
Een toeristisch-recreatieve opleiding was die opleiding trouwens. Maar van recreëren komt weinig terecht bij Alfa. Met drie werkdagen in de week is de agenda meer dan gevuld, zegt Lieke zelf. Vooral ook omdat de vestiging in Langenboom er een flinke ambitie op na houdt. “Ja, we willen groeien. Groeien in medewerkers en in klanten. Maar ik merk dat we nog steeds een beetje onbekend zijn in de regio. Daarom probeer ik door veel contacten te leggen met lokale ondernemers wat meer bekendheid te creëren.” Want Alfa is een accountant en adviseur die het beste van twee werelden biedt, zegt Lieke. “Alfa heeft meer dan dertig vestigingen. Je hebt daardoor altijd een kantoor om de hoek met de voordelen van een landelijke organisatie met veel expertise.”
Via collega Mirian
Min of meer bij toeval komt Lieke bij Alfa terecht. Het is directiesecretaresse Mirian van de Vorle van het kantoor die haar de tip geeft. “Mirian is met mijn neef getrouwd.
Zij zocht twee jaar terug een collega. Of het iets voor mij was.”
Geboren en getogen
Het voelde in de Alfa-vestiging aan de Dorpsstraat een beetje als thuiskomen.
Letterlijk zelfs, voor de geboren en getogen Langenboomse. “Ik woon nu in Groesbeek, maar mijn ouders wonen hier om de hoek. Ik kende Alfa eigenlijk niet eens goed. Maar ik voelde me er meteen thuis. Alfa is een heel warme organisatie. Er is veel aandacht voor de medewerkers, maar ook voor de klant. En de samenwerking met de collega’s is heel prettig, zowel op kantoor als binnen ons cluster.”
Commerciële traject
Als secretaresse rolde Lieke vanzelf het commerciële traject in. “Ik ondersteun de collega’s in de buitendienst die acquisitie doen. Ik screen de bedrijven waar zij heen gaan,
ik zorg ervoor dat ze goed voorbereid zijn en ik trek ze aan hun jasje om tijdig de follow-up te doen.” Ook de PR en de marketing voor Langenboom zijn voor haar rekening: beurzen organiseren, lezingen van collega’s voorbereiden, de sponsoring regelen.
“En wat ik ook heel leuk vind is de social media voor het kantoor verzorgen. Ik plaats de landelijke content door, maar ik zorg er ook voor dat we lokale nieuwtjes hebben.
We willen toch graag naar buiten uitstralen dat we overal dichtbij zijn.”
‘Kan ik dat wel?’
Het is een compleet andere richting dan degene waar ze ruim vijftien jaar terug in afstudeerde. “Ik krijg hier heel veel energie van. Ik had destijds ook niet verwacht dat ik het zo leuk zou gaan vinden. Bij het sollicitatiegesprek werd al benoemd dat het accent op sales zou liggen. Sales, kan ik dat wel? Maar ik heb zeven jaar als receptioniste aan de telefoon gezeten. Klantencontact, met mensen omgaan, dat doe ik graag. En ik weet ook dat veel klanten en prospects vinden dat ik altijd vrolijk ben!”
‘Druk maar genieten!’
Met dochter Fie van een half jaar oud en zoontje Jim van twee jaar zijn de resterende vier dagen van de week meer dan gevuld. “Het is druk met twee van die kleintjes maar we genieten des te meer. Ik ga graag met Jim en Fie naar de markt, de speeltuin of de kinderboerderij. Al wordt het wel weer eens tijd dat ik het hardlopen weer ga oppakken of andere dingen voor mezelf ga doen!” En weer klinkt in de Dorpsstraat die lach die klanten en prospects zo weten te waarderen...
Wie geïnteresseerd is in de nieuwtjes van Langenboom: je kunt Lieke en de collega’s van het kantoor volgen op LinkedIn en Facebook.