Klantbeheerder Tom van de Wassenberg: “Het schept een band als je ook van een agrarisch bedrijf komt”
28 januari 2021 | Door: Lieke Kosman
“Het schept een band als je ook van een agrarisch bedrijf komt”
Met een melkveebedrijf thuis leek de toekomst voor Tom van de Wassenberg wel zo’n beetje uitgestippeld. De sector is hij trouw gebleven, maar niet in de rol van ondernemer. Tom is klantbeheerder voor - met name - agrarische relaties van Alfa op het kantoor Langenboom. “Die klanten vinden het wel prettig dat je de taal van een ondernemer spreekt en weet hoe het reilt en zeilt in een bedrijf.”
Doorgaan op het ouderlijk bedrijf was voor boerenzoon Tom nooit een optie. “Ik hielp altijd wel mee, maar uiteindelijk is mijn broer ermee verder gegaan. Héél soms denk ik nog weleens: had ik toch niet… Maar dan realiseer je je weer het andere leefpatroon dat je nu hebt. Ik hoef niet per se elk weekend aan de slag, ik hoef niet elke morgen om zes uur te melken. Maar de sector vond ik wel interessant. Daarom heb ik ook agrarische bedrijfskunde aan de Hogere Agrarische School gedaan, met het idee dat je dan toch ergens in de sector aan de slag kunt. Bij een voerleverancier, bij een bank of bij een accountantskantoor.”
Op 1 april van dit jaar maakt Tom precies de tien jaar vol bij Alfa, als we de jaren in dienst van De Raam Accountants even meerekenen. Hij maakte deel uit van het kantoor in Langenboom dat Alfa in 2017 overnam. “Alfa kende ik als een organisatie die in het zuiden nog niet zo bekend is. Ik zag daarom vooral kansen en mogelijkheden. Voorheen deed ik veel dingen zelf, was je klantbeheerder, fiscaal adviseur en bedrijfskundige in één. Nu besteed je makkelijker iets uit aan een collega die ergens specialist in is. Natuurlijk is Alfa een veel grotere club, maar ik keek er eigenlijk wel positief tegenaan. Zolang ik maar lekker m’n eigen ding kon blijven doen met m’n klanten.”
Breed pakket
Dat ‘eigen ding doen’ blijkt een eufemisme te zijn voor een nogal breed pakket aan werkzaamheden. Tom somt op: “Als klantbeheerder ben je het aanspreekpunt voor klanten, dus zij benaderen jou het eerst bij vragen. Klanten hebben mijn rechtstreekse nummer. Er is altijd wel iemand die zijn bedrijf gaat staken of een bedrijf wil overnemen. Je bent bezig met het reviewen van de jaarcijfers of het voorbereiden van een jaarrekening. Eigenlijk is het heel divers. ’s Morgens neem je je voor om dit of dat te doen. En eind van de middag blijk je er nog niet eens aan toegekomen te zijn.”
Sparringpartner
In de rol van klantbeheerder bouwt hij trouwe relaties op met klanten. “Sommige ondernemers ken ik al vijftien jaar, daar ben je ook sparringpartner voor als klantbeheerder. Wat je dan doet, is die klant een spiegel voorhouden. Ik geef altijd goed mijn advies, ‘dit zijn de voor- en nadelen’, maar het is nog altijd de klant die bepaalt wat hij of zij met dat advies doet.”
‘Klanten worden kritischer’
Klanten hebben nog altijd plezier van zijn achtergrond. “Een ondernemer vindt het fijn als je de taal spreekt. Het schept een band als je ook van een agrarisch bedrijf komt. Als een boer je essentiële dingen moet gaan uitleggen sta je al met 1-0 achter. Ook omdat klanten kritischer worden. Ze gaan makkelijker shoppen of kantoren met elkaar vergelijken.”
Van een doemstemming onder zijn klanten is - door corona en overheidsmaatregelen - geen sprake, taxeert Tom. “Negatief is het zeker niet in de sector, ook al staan de prijzen momenteel onder druk. Qua plannen is iedereen wel rustig.’
Ook Tom zelf kijkt niet te veel vooruit. “Ik doe nu wat ik leuk vind bij Alfa: aanspreekpunt voor klanten zijn. Ik zit bij klanten aan tafel, ik adviseer over uiteenlopende onderwerpen: hoe we het fiscaal optimaal kunnen sturen, waar een ondernemer belasting kan besparen of hoe we een herstructurering aanpakken. En ook met het kantoor zelf kunnen we nog een stap zetten.”
Keukentafel
Thuis in Liempde heeft hij momenteel zijn kantoor in coronatijd. “Ook mijn vrouw werkt thuis. We hebben twee kinderen van vier en vijf. Dus lekker druk. We houden een schema bij wie wanneer werkt. Ja, dat is wel te doen. Een jaar geleden deed ik nooit aan videobellen, nu is het wel makkelijk. Om het contact met je collega’s te onderhouden dan, want een klant heeft toch nog het liefst dat je langs komt voor een gesprek aan de keukentafel. “Hopelijk kan dat weer zo snel mogelijk.”