Pim Metsemakers
Klantbeheerder
088 2532160 | pmetsemakers@alfa.nl
23 december 2021 | Door: Pim Metsemakers
Hij is net een vrachtwagen aan het laden voor de rit van morgenochtend, richting Emmen. “Ja, ik rijd zelf ook nog”, zegt Ton den Ouden van het gelijknamige transportbedrijf. “Dat heb je al gauw in een klein bedrijf.
Je bent toch een beetje manusje van alles. Ik ben hier de regelneef, de boekhouder, de monteur, de chauffeur en aan het eind de directeur.
Maar ik vind het ook wel leuk voor de afwisseling. Dan hoef ik niet hele dagen op kantoor te zitten. En het is toch ook m’n hobby, die vrachtwagens.”
Een beetje uit de hand gelopen hobby, dat wel. Tien vrachtwagens en twaalf man personeel telt het bedrijf in Milsbeek. Den Ouden Internationaal Transport is vooral bekend in de champignonsector, zegt Ton. “De champignonsector is tachtig procent van wat we doen. Sinds 1983 zijn we een van de huisvervoerders voor de Coöperatieve Nederlandse Champignonkwekersvereniging, de CNC. We rijden veel met los gestorte grondstoffen en kant en klare producten voor de telers. De ritten blijven daardoor beperkt tot Nederlanad, Duitsland en België.
Het bedrijf heeft goede en minder goede jaren meegemaakt, zegt Ton. “Het leek me altijd wel mooi, een eigen bedrijfje. Maar je bent wel zeven dagen in de week aan het werk.
En je moet ook niet naar de uren kijken. De concurrentie is moordend tegenwoordig.
De laatste jaren ondervinden we vooral concurrentie vanuit de Oostbloklanden. Daarnaast heb je het coronagebeuren dat speelt. Er is een tekort aan personeel,
zeker goede vakmensen. En alles wordt maar duurder: het onderhoud, de dieselolie, de verzekeringen, de banden... De kosten gaan omhoog en de prijzen gaan alleen maar naar beneden. Dat strookt niet.” En dan hangt ook de milieuwetgeving nog als een molensteen om de nek van transporteurs. Ton: “Ik heb nog één vrachtwagen van elf jaar oud.
Daarmee kom je de milieuzones al niet meer binnen.”
Des te opvallender is het dat de opvolgers zich al warm lopen: dochters Lysanne en Ryanne. “Zij willen het bedrijf voortzetten. Aan de ene kant is het heel mooi, dat je het bedrijf niet aan een vreemde hoeft over te doen. Maar aan de andere kant hangen er toch wel veel donkere wolken boven de sector. Ze moeten wel de kost ermee kunnen verdienen. Het wordt steeds harder, steeds zakelijker. Vroeger was het: een man een man, een woord een woord als je een nieuwe vrachtwagen kocht. Nu moet je allemaal handtekeningen zetten. Daar moet je tegen kunnen, anders word je onder de voet gelopen.”
Inmiddels hebben Lysanne en Ryanne al een transportopleiding achter de rug. En net als pa Ton zullen ze ook regelmatig hun ritten gaan maken op de vrachtwagen. “Ja, dat is wel de bedoeling. Als klein bedrijf moet je flexibel zijn. Wij zijn er om de problemen van de klant op te lossen. Tegen de grote jongens gaan we het op prijs misschien niet redden,
wel op service en dienstverlening. Af en toe moet je springen en gek doen.”
En dan is het huidige aantal van tien vrachtwagens (‘allemaal Scania’s, die zijn onderaan de streep het voordeligst’) niet in beton gegoten, constateert Ton. “Nee, je moet je niet blind staren op een mooi rijtje auto’s naast elkaar. Dat is leuk voor de zaterdag en zondag.
Het moet wel iets opbrengen. Misschien verdien je met minder auto’s wel meer. Ze zullen daar een mix in moeten zien te vinden. Ik zal ze in ieder geval met raad en daad bijstaan. Als ze tenminste nog iets willen aannemen van een ouwe man!”, zegt Ton op z’n 53ste,
met de nodige zelfspot.
Klant is het bedrijf bij Alfa in Langenboom, door de overname van SCT Accountants alweer zeven jaar terug. “De meeste medewerkers gingen over en wij zijn ook bij Alfa blijven hangen. Ik heb iemand nodig die mij met raad en daad kan bijstaan. In een klein bedrijfje ben je toch al met 1001 dingen bezig. Wetgeving en belastingen veranderen zo snel,
dat is allemaal niet meer bij te houden. Dat stuk moet een adviseur voor mij doen.
Die moet je advies geven: heb je hieraan gedacht, heb je daaraan gedacht?
Ik heb actieve mensen nodig. Slapen kan ik zelf wel. Bij Alfa krijg ik dat goeie advies.”