Onderneming in Beeld: Groenlijf
29 oktober 2018 | Door: Robert Guns
“Met de verpakking in de hand pluizen ze alles uit” Het kan raar lopen in het ondernemersleven. Als bedrijfseconoom vindt Wouter Geraedts zich in 2018 terug als eigenaar van drie winkels, twee webshops en een groothandel. En nog wel in een heel specifieke branche, die van de natuurdrogisterij en natuurvoeding alsmede het medisch verpakkingsmateriaal. “Zonder enige kennis begin je niet zomaar met zo’n winkel.”
Een winkel openen in een tijd waarin er steeds meer aandacht komt voor natuurlijke producten, zonder kunstmatige opsmuk: is Wouter, met compagnon Paul Stollman, gewoon een slimme ondernemer met gevoel voor de tijdgeest? “Was het maar waar”, verzucht hij. “Het is maar de vraag of wij op het goede moment begonnen zijn. Van overheidswege zijn ons de laatste jaren een heleboel regels opgelegd. Er zijn producten verboden, er zijn strengere regels gekomen. Een hoop producten zijn daardoor komen te vervallen of zijn moeilijker verkrijgbaar. Als we dit veertig jaar terug waren gestart, was het veel makkelijker geweest.”
Hij pakt er een voorbeeld bij vanaf een schap met homeopatische middelen. “Kijk maar naar dit product. Door de Europese claimwetgeving mogen er niet zomaar gezondheidsclaims op verpakkingen worden vermeld. Die verpakking geeft dus heel weinig informatie. Dat maakt het weer moeilijk voor een klant om een keuze te maken. Maar dan zijn wij er weer om die klant te adviseren.”
Ondernemersplan
Helios Holland heet het bedrijf dat hij in 2014 begon met Paul Stollman. Hij is bedrijfseconoom, Paul heeft een achtergrond in de anesthesiologie en brengt deze ervaring uit de gezondheidszorg in. Wouter: “Hij zag dat de zorg een kant opging die hem niet meer aanstond. Hij wilde iets doen met de natuurgeneeskunde.” Een bedrijfseconoom – dat betekent een goed doortimmerd ondernemersplan. “Ha ha, helemaal niet. We zijn gewoon maar gaan starten. Noem het Fingerspitzengefühl. Je kunt wel een enorm plan schrijven, maar weet je: de combinatie van natuurdrogisterij en medisch verpakkingsmateriaal is zo’n enorme niche, daar zijn geen gegevens van. Alles wat je schrijft is uit de duim gezogen.”
Ongekend groot assortiment
De eerste Groenlijf komt in Roermond te staan. Sinds september heeft ook Herkenbosch een filiaal, de derde winkel staat in de steigers na een overname. Ook runnen de twee een groothandel in medisch verpakkingsmateriaal en benodigdheden voor de paramedische sector, Helios Holland. Het assortiment van de winkels – ook online verkrijgbaar – in ongekend groot. Vitamines, voedingssupplementen, brood, kruidenthee, gezichtsverzorging, sportvoeding – en zelfs hier en daar reguliere drogisterijartikelen voor zover deze een aanvulling bieden op de natuurlijke middelen.
“Goed luisteren naar wat je klanten willen, dan rol je er vanzelf in. Mensen komen met vragen binnen. Dan ga je nadenken: zie ik hier iets in, kan ik hier iets mee? Ik had ook al veel contacten in die wereld, dus ik wist zelf ook waar behoefte aan was”, verklaart Wouter de uitgebreide keus. Dat maakt de formule meteen lastig te kopiëren, concludeert hij. “Er bestaan natuurvoedingswinkels en er bestaan natuurdrogisterijen. Maar de combinatie, die bestaat niet. Zonder de kennis die wij nu hebben begin je niet zomaar met zo’n winkel.”
Bewuste consumenten
De klanten zijn over het algemeen bewuste consumenten, weet hij. “Onze klantenkring weet al bovengemiddeld veel, maar ze verwachten van ons dat we nóg meer weten. Die klant kun je niet afschepen met een verhaaltje. Prikken ze dwars doorheen. Ze verdiepen zich overal in. Met een verpakking in de hand pluizen ze alle ingrediënten uit.”
Het hoge opleidingsniveau van de twaalf medewerkers– ‘er werken hier ook echte drogisten, we zijn ook een officiële drogisterij’ – maakt uitbreiden minder eenvoudig. “Er is amper personeel te krijgen. En hier zijn geen opleidingen voor. Mensen moet je dus zelf opleiden. Je moet er immers voor zorgen dat medewerkers in de ene winkel hetzelfde vertellen als in een andere plaats.”
Als bedrijfseconoom had Wouter er weinig moeite mee om de jaarcijfers en de aangiften zelf te doen. “Maar daar werd het een beetje te groot voor. Nu zoekt Alfa alles uit. Als ik een vraag heb kan ik die daar neerleggen en krijg ik snel antwoord. Ik ben best wel kritisch. Ik verwacht een antwoord waar ik iets mee kan. Dat krijg je van Alfa. En het is een no-nonsensekantoor. Daar houden wij wel van.”