Banner

Ondernemer van de maand: Maaibootservice De Weed

5 september 2017 | Door:  Erik Koster

Van monteur werd Niels Breedijk samen met echtgenote Anne-Marie ineens ondernemer. Met Maaibootservice De Weed in Venhuizen heeft hij onderhand zijn handen vol aan het schoonhouden van sloten in half Noord-Holland. “Ja, het is zo gelopen”, zegt Niels over zijn opmerkelijke carrièrestap. “Maar ik vind het prachtig!”

“Mijn vader verhuurde zich als seizoenarbeider aan het Hoogheemraadschap Noorderkwartier. Hij maaide voor hen de kanten met hun maaiboot. Toen het Hoogheemraadschap niet langer meer wilde werken met zzp’ers, is de boot verkocht aan mijn vader en is hij zelfstandig verder gegaan”, schetst Niels in het kort de historie van De Weed. Toen het aantal opdrachten zich snel uitbreidde, gaf Niels zijn baan als monteur eraan en begon ook met varen. “We kochten er een boot bij, en nog één, en nog één.”

Ondertussen heeft pa de maatschap vaarwel gezegd en is zijn vrouw Anne-Marie ingetreden, vooral voor de administratie. “Ik ga weleens naast haar zitten als zij achter de computer aan het werk is, maar Anne-Marie doet alles vier keer zo snel. En bij haar vorige werkgever was ze al gewend om de planning te doen.”

Elf maaiboten en een amfibievoertuig
Want te plannen valt er genoeg. Drukke tijden zijn het. Alleen van maart tot en met juni is het niet nodig om zes dagen per week te werken, zegt Niels. “Dan mogen we niet zoveel, van de Flora- en Faunawet.” De rest van het jaar is het volle bak. De Weed heeft elf maaiboten beschikbaar, plus een amfibievoertuig dat in ondiepe sloten en plassen uit de voeten kan. Zzp’ers bemannen de andere boten. En sinds 1 september heeft De Weed er een eerste vaste medewerker bij.

‘Altijd wel wat te doen’
Niels: “Het seizoen begint in juni, met de eerste maaironde. Als die achter de rug is, gaan we wat natuuroevers bijhouden. In september start dan weer de tweede maaironde en doen we het rondje van het voorjaar nog een keer. In november zijn we daarmee klaar, maar dan heb je vaak nog een paar particuliere klanten. De wintermaanden zijn weer de tijd om natuurvriendelijke oevers te maaien en wat winterriet voor aannemers bij te houden. Van maart tot en met juni heb je het dan in principe wat rustiger, maar je hebt ook nog je onderhoud aan de maaiboten. Ook heb je in die periode de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Tekeningen en kaarten bestuderen, zodat je later niet allerlei uitzoekwerk hebt. Ach ja, er is altijd wel wat te doen. Zes dagen per week.”

Rolls Royce onder de maaiboten
Om de boten door de provincie te verplaatsen, beschikt De Weed over een landbouwtrekker en een kar met een lier eraan. Die koppelt de boot aan de kar en eenmaal op de plaats van bestemming laat de lier de boot weer zakken. Begin september arriveerde weer een nieuwe boot. “De Rolls Royce onder de maaiboten”, zegt Niels met een glimlach. “De maaiarm heeft een groter bereik, er zit een verwarmde stoel in, de boot is stiller en schoner. Ook kunnen we met deze boot een ander type olie gebruiken. Zou er een keer een slang gaan lekken, dan is de olie binnen 28 dagen afgebroken in de natuur.”

Half Noord-Holland
Nog altijd is het Hoogheemraadschap de belangrijkste opdrachtgever. “We hebben onderhand zes percelen, goed voor half Noord-Holland. Dan zijn er nog gemeenten die ons rechtstreeks benaderen. En we werken veel voor aannemers.” Het is hard werken, maar Niels en Anne-Marie zouden niet anders meer willen. “Of ik ondernemer wilde worden? Het is zo gelopen. Maar ik vind het prachtig. Al zou het weleens mooi zijn als we met het gezin een keer een weekendje of een weekje weg konden.”

Affiniteit met klanten
Via het veehouderijbedrijf van zijn ouders kwam Alfa in beeld. “Alfa helpt ons met alles. Nu weer met die eerste medewerker in dienst: wat moet je dan allemaal regelen, hoe start je een salarisadministratie op? Als we nieuw materiaal willen kopen adviseert Alfa. We krijgen veel feedback. Niet alleen van onze klantbeheerder Erik Koster die ons eerste aanspreekpunt is, maar ook van directeur Maarten Dekker. t vind ik eigenlijk wel heel bijzonder, een directeur die dichtbij een klant staat. Ik herken dat wel bij mijzelf. Ik zit zelf ook nog veel op het water. Je weet daardoor van de hoed en de rand, je kunt makkelijker iets uitleggen aan een klant. Die affiniteit met klanten heeft Maarten ook.”