Pedro Terpstra
Relatiemanager mkb
088-2531603 | pterpstra@alfa.nl
3 juni 2021 | Door: Pedro Terpstra
Er zijn niet zo gek veel mensen die op hun 49ste nog een carrièreswitch maken. Pedro Terpstra is er één van. Goed, een rigoureuze ommezwaai is het niet. Als man met een lang bankverleden is hij al vaker in aanraking gekomen met de accountancy. “Maar het gekke is: ik heb met heel veel accountants samengewerkt, maar ik heb nooit nagedacht over een carrière in die richting. En dat terwijl het zo dichtbij lag." Sinds begin mei is hij gestart als Relatiemanager bij Alfa waarbij zijn focus komt te liggen op het werven van nieuwe klanten in het midden- en kleinbedrijf in Stad en Ommeland.
Ja, natuurlijk wist hij van het bestaan van Alfa. Pedro: “Ik kende de naam, maar associeerde het altijd met ‘agrarisch’. Maar Alfa heeft mij in vele opzichten positief verrast. Nadere bestudering van de dienstverlening van Alfa leerde mij dat: Alfa in de top-10 staat van de grootste accountantsorganisaties van Nederland, Alfa zit door het hele land en is overal dichtbij, het is als B Corp een koploper in duurzaamheid, Alfa is internationaal actief en doet in de begeleiding van fusies en overnames.”
Als nieuwe Relatiemanager zal zijn voornaamste taak worden om Alfa nog beter op de kaart te zetten bij het mkb in de stad Groningen en omgeving. “Waar het Alfa in Groningen vooral aan ontbreekt, is naamsbekendheid.” Als nieuwe relatiemanager is dat waar hij zich actief voor wil gaan inzetten. Hierbij komt zijn bestaande netwerk goed van pas aangezien hij, in zijn vorige functies, altijd commerciële rollen heeft vervuld waarbij hij mkb-klanten bediende in Groningen en Drenthe.
Na een HEAO-studie begint Pedro bij een lokale Rabobank, om van daaruit te verhuizen naar Friesland Bank. Als die in 2012 wordt overgenomen door de Rabobank keert hij onverwacht weer terug. “Ik wist dat de managers van Friesland Bank niet mee zouden gaan naar de Rabobank”. Maar ik kreeg toch het verzoek om te blijven. De Rabobank in de stad Groningen zag 40 a 50 grootzakelijke mkb relaties op zich afkomen en had onvoldoende capaciteit. Daarnaast wilden we uiteraard deze klanten een warm welkom bieden bij Rabobank. Ik heb er met veel plezier gewerkt maar de laatste anderhalf jaar merkte ik vaker dat het werk me energie kostte in plaats van dat het me energie opleverde. Voor mij persoonlijk had ik het gevoel te veel in een keurslijf te zitten en ik niet meer vrij kon zijn in advisering naar klanten. Voor Pedro was het duidelijk “ik ga de bancaire wereld zelf niet veranderen dus ik zal zelf in actie moeten komen!”
Zonder uitzicht op een andere baan zegt hij op. De eerste maanden waren heerlijk ontspannend en we zijn we nog met het gezin op wintersport geweest en met voetbalvrienden ben ik eind februari nog naar Valencia gegaan. Hij had zich voorgenomen om na deze laatste trip zich volledig te gaan richten op een nieuwe baan. Ik had een lijstje gemaakt met vier pijlers die moesten terugkeren in een nieuwe baan: mkb, de stad Groningen, samenwerken en resultaat. Ja, en toen kwam corona. Dan zit je ineens thuis en moet je je kinderen (2 zoons van 8 en 11) thuisonderwijs geven. Achteraf gezien een prachtige tijd aangezien mijn vriendin met haar bedrijf (communicatie adviesbureau in Heerenveen en Groningen) veel zaken moest regelen kon ik er mooi voor de kinderen zijn. Maar toen die weer naar school mochten was het niet alleen maar hosanna. Door Corona miste ik het sociale aspect enorm. Je komt niemand tegen, en juist dat had ik nodig in die tijd. Want van het één komt het ander.”
Dan krijgt hij op Linkedin een linkverzoek van Nicole Ensing, lokale recruiter bij Alfa in Groningen. Pedro: “Jouw naam is hier in beeld voor een vacature, zegt ze." Stuur maar door, zei ik. Ik lees die vacature en zie staan: mkb, de stad Groningen, samenwerken, resultaat en het gezicht in de markt zijn. Mijn eerste gedachte was: “dit kon het wel eens zijn!”
Inmiddels is hij zich aan het warmlopen. “Het is pas m’n vierde week. Ik ben gaan kennismaken met iedereen hier. Wat doe je, hoe zit je in de wedstrijd? Ik ga het niet in mijn eentje redden, we moeten het met het hele team doen. Ik merk al wel dat de mensen bij Alfa zeer dienstverlenend zijn ingesteld en dat ze de lat voor zichzelf hoog leggen om het goed te willen doen voor de klant. Ik kan gelukkig wel terugvallen op mijn netwerk. Veel van mijn klanten die ik bij de bank kende, kom ik hier ook weer tegen. Sterker nog, de eerste heeft al gereageerd, die had mijn bericht op Linkedin gezien. Pedro, ik heb het helemaal gehad met mijn accountant, ik ga met je mee!”
Het elan dat hij een beetje miste in zijn vorige rol is helemaal terug. Pedro, enthousiast: “Ik heb een filmpje opgenomen in het stadion van FC Groningen, om mijzelf en Alfa te presenteren. We zijn van plan veel meer van die filmpjes op te nemen over wie we als Alfa zijn en wat we doen. In de accountancy staan veel veranderingen op stapel. Door de steeds verregaande automatisering zie je dat het opmaken van sec alleen jaarcijfers en aangiften een steeds minder prominente rol inneemt. Het snel kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden, het optimaliseren van resultaten en lange termijnwaarde creëren wordt daar en tegen steeds belangrijker. Financiële dienstverlening is een speelveld dat continu verandert. Het grote voordeel van Alfa is dat we de combinatie van verschillende diensten onder één dak hebben maar dat we die wel lokaal kunnen aanbieden. Onze landelijke organisatie met decentrale, toegankelijke kantoren is hier volledig op ingericht.