Marjon van Wijk
Procesteammanager
088 2531554 | mvanwijk@alfa.nl
3 december 2018 | Door: Marjon van Wijk
Jarenlang waren ze de vaste gezichten van hotel Karsten, op de Brink in Norg. Tegenwoordig zijn het Kees en Cella Schouten zélf die bij hotels over de vloer komen. Met het Noordelijk Wijnhuis sloegen de twee een nieuwe weg in. Namens hun importeur Neerlands Wijnhuis bestrijkt het echtpaar de drie noordelijke provincies.
Het is even wennen. “We hebben een compleet ander leven gekregen”, beaamt Kees op een vrije zaterdagmorgen in december. Een luxe die hij en echtgenote Cella liefst 24 jaar niet echt hebben gekend, want in hotel Karsten - een gezellig driesterrenhotel met een vaste klantenkring - ging het werk zeven dagen per week door. Ook dochters Kim en Jolijn hielpen veel mee. “We waren het hotel zeker niet zat. Maar het werd wel zwaarder. Kees is 54 jaar, ik 56. We stonden op het punt dat we moesten gaan investeren. Toen we beiden ook nog eens met ziekte te maken kregen was de keus snel gemaakt. We hebben het hotel in de stille verkoop gezet en met de nieuwe eigenaar waren we het vrij snel eens”, zegt Cella.
Ideeën om iets anders te beginnen waren er nog niet. “Maar we waren ook nog te jong om helemaal niks meer te gaan doen”, lacht Kees. Totdat vaste wijnleverancier André Domburg opmerkt dat er in de noordelijke provincies veel meer wijnafzet mogelijk zou moeten zijn. Kees: “Met het Neerlands Wijnhuis beleverde hij de horeca en de gastronomie. Dat is een markt die wij goed kennen. Met André hadden we altijd goed contact. Stuurde je een mail, dan kreeg je meteen antwoord. We zijn gaan samenwerken.”
In maart 2018 stapten de twee officieel uit het hotel en was het Noordelijk Wijnhuis een feit. Kees ging de boer op, Cella doet de administratie, maakt offertes en facturen van de ZZP werkzaamheden van Kees. “We hebben zelf een hotel gehad, dat is een voorsprong”, zegt Kees. “Ik weet precies: die ondernemer schenkt die en die wijnen, want je moet onderscheid hebben in een regio. Een groothandel kijkt daar niet naar. Bij ons gaat het allemaal veel kleinschaliger. We zijn met nul begonnen. Ik heb een cirkel van vijftig kilometer rond Norg getrokken en bezoek binnen die kring hotels en restaurants. Heeft een bedrijf al een wijnleverancier waar hij tevreden mee is? Prima, dan probeer ik het over een half jaartje nog een keer. Je moet een lange adem hebben.”
Daarnaast verhuur ik mij als ZZP’er voor allerlei horecawerkzaamheden. Ik werk in restaurants, bij cateringbedrijven, tijdens bruiloften, evenementen etc. In leidinggevende en meewerkende functies.
Als verkoper blijkt Kees talent te hebben. “Eind van de week breng ik zelf de bestellingen langs. De eerste keer vraag ik waar ik het moet neerzetten, de volgende keer zet ik het daar zelf neer. En het is niet afleveren en meteen wegwezen, ik drink een kopje koffie met de chefkok, de restaurantmanager of de eigenaar en maak een babbeltje. Hoor ik dat er asperges op de kaart komen of dat het wildseizoen eraan komt, dan bied ik aan om een proefflesje mee te nemen. Als iemand ziek is geweest, vraag ik ook altijd even hoe het gaat. Je hebt ook van die dwingende vertegenwoordigers ertussen zitten. Dat wil ik niet zijn, ik geef mensen graag persoonlijke aandacht.”
Of de twee zelf ook liefhebbers waren van het gegiste druivennat? Cella, met een lach: “Natuurlijk! Pas begon een van onze dochters erover. Of we niet een beetje te veel wijn dronken. Maar we moeten natuurlijk wel alle wijnen proeven die we verkopen!” Trends? Kees: “Een paar jaar was rosé de trend. Nu is het veel meer witte wijn zoals Chardonnay en Sauvignon en de roden wijnen Merlot en Syrah doen het altijd goed. Ik zeg ook meestal tegen een afnemer: investeer in een goede huiswijn. Dan bestelt de gast eerder nog een tweede glas, anders niet.”
Onze sterke punten zijn; korte lijnen, het snel kunnen schakelen, een groot assortiment met een goede prijs-kwaliteit verhouding, we weten welke wijnen er bij de collega restaurateurs op de kaart staan zodat men niet dezelfde huiswijn schenkt en bij ons staat de klant op de eerste plaats.
Met Alfa was het intensief schakelen tijdens de verkoop van het hotel. Kees: “We hebben veel overleg gevoerd met Alfa. Zij hebben ons begeleid en goed advies gegeven. Mede daardoor is de afwikkeling heel vlot gegaan. We hebben een fijne relatie. Korte lijnen, snel contact.”