Banner

Robert Dijk: “Niet iedere accountant snapt hoe het werkt bij een hypotheekadviseur”

11 april 2022 | Door:  Jeroen Doeland

Als weekendhulp bij zijn vaders kantoor rolt hij bijna automatisch in de hypotheekadvisering. Bijna 35 jaar later is er nogal wat veranderd, zegt Robert Dijk met veel gevoel voor understatement. De rente daalde naar historisch lage waardes, de beloningsstructuur voor adviseurs ging op de schop, huizenprijzen explodeerden en tot overmaat van ramp is ook in de markt voor hypotheekadviseurs sprake van personeelskrapte. Maar wat er niet is veranderd in al die jaren, is de accountant van Dique Holding: Alfa, om precies te zijn het kantoor in Gorinchem dat als landelijke hypotheekspecialist te boek staat.

Samen met een aantal mede-eigenaren bezit Robert acht vestigingen van - ja zeker - De Hypotheker. In totaal werken er bijna veertig medewerkers. Zelf klanten adviseren over een hypotheek doet hij al jaren niet meer. “Als het één, twee keer per jaar voorkomt is het veel.” Hij begint bij de formule als weekendhulp. “Mijn vader is betrokken geweest bij de start van De Hypotheker en werkte de eerste jaren in de directie van de franchisegever. Vaak werd ik op zondag afgezet op kantoor om kopieerklussen te doen. Toen de formule bleek aan te slaan is mijn vader zelf franchisenemer geworden en ik ben na mijn schooltijd in 1991 bij hem gaan werken. In 1999 heb ik twee vestigingen van mijn vader overgenomen en ben ik dus zelf eigenaar geworden.”

Onvergelijkbare tijden zijn het, kijkt hij terug. “Toen ik ging werken in het begin van de jaren negentig was de hypotheekrente nét onder de tien procent gedaald. Iedereen sloot leningen af voor twintig, dertig jaar. Mensen waren rentepercentages van twaalf, dertien procent gewend en vonden negen procent rente heel laag.”

Inmiddels spreekt Robert van ‘een forse stijging’ van de hypotheekrente, al blijft die met percentages rond de twee procent voor een twintigjarige lening heel schappelijk. Daar staan echter huizenprijzen tegenover die verre van schappelijk zijn. Robert: “Ja, je moet mensen weleens teleurstellen dat ze niet het bedrag kunnen lenen dat ze zouden willen. Het ‘nee’ verkopen gebeurt de laatste jaren vaker. Aan de andere kant: huizenkopers oriënteren zich op internet en komen beter voorbereid binnen.”

(tekst gaat verder onder de foto)

Onafhankelijk advies

In één ding was De Hypotheker zijn tijd ver vooruit, constateert hij: onafhankelijk advies geven. “Ik durf met de hand op mijn hart te zeggen dat het advies bij ons altijd al honderd procent onafhankelijk was. Het maakte ons niet uit of je bij de ene geldverstrekker iets meer provisie kreeg dan bij de andere. De klant moet sinds 2013 betalen voor het hypotheekadvies, maar of het voor die klant er transparanter op is geworden? De overheid kan wel leuk zeggen dat het voor klanten goedkoper is geworden, maar het punt is: dat is niet te controleren. Verwerkt de bank die kosten niet gewoon in het tarief?”

Goed advies belangrijker dan ooit

Nog altijd is de lening met een rentevastperiode van twintig jaar de meest populaire variant. Met het groeien van het aantal aanbieders in de markt én vooral de complexiteit van oudregimeproducten, is een goed advies echter belangrijker dan ooit. “In de markt sinds 2013 heb je puur te maken met annuïteitenhypotheken en lineaire hypotheken, als je belastingaftrek wilt. Maar de behoefte aan advies is alleen maar groter geworden door de enorme complexiteit en wetswijzigingen in de periode daarvoor. Al die wetgeving maakt het heel ingewikkeld. Ook voor een klant. In de hypotheekvoorwaarden kunnen behoorlijke verschillen zitten: wat gebeurt er bij verhuizen of aflossen bijvoorbeeld? Ook de faciliteiten om een hypotheek mee te nemen als je verhuist zijn van belang.”

Adviseurs zelf opleiden

Een hypotheekadviseur moet dus zijn kennis continu actueel houden. Alleen is het geen vak waar de toestroom heel erg groot is. “Het is een dra-ma”, zegt Robert. “Toen onze beroepsgroep onder vuur kwam te liggen door de praktijken in het provisietijdperk, is het vak een tijdje niet meer sexy geweest. Daarna gingen de verdiensten ook een stuk omlaag. Weinig jongeren vonden het nog leuk om hypotheekadviseur te worden. Je ziet nu pas weer een omwenteling ontstaan, maar het is nog altijd moeilijk om aan personeel te komen en als het er is, is het onbetaalbaar. Wij hebben gelukkig de mogelijkheid om mensen zelf op te leiden, omdat we acht vestigingen hebben. We gaan zelf op zoek naar jonge afgestudeerden die het leuk vinden om met cijfers om te gaan en graag mensen te helpen. Als je een kantoor bent met één of twee adviseurs, dan heb je die mogelijkheid niet.”

Goed contact

De vestiging van Alfa in Gorinchem houdt financieel een oogje in het zeil. Robert: “Ik heb de tijd nog meegemaakt dat Alfa voor franchisenemers van De Hypotheker de verplichte accountant was. Tegenwoordig zijn er nog twee organisaties om uit te kiezen, maar vanaf dag één heeft het geklikt tussen mij en Alfa. Ik ben Alfa altijd trouw gebleven. Ik heb heel goed contact, ik word altijd prima geholpen. Werken voor een hypotheekadviseur is niet voor elke accountant weggelegd. De moeilijkheid zit ‘m erin dat wij in het verleden met uitgestelde provisies werken. Dat maakt het heel ingewikkeld, omdat je je omzet bepaalt aan de hand van nog niet ontvangen bedragen. Niet iedere accountant snapt hoe het werkt bij een hypotheekadviseur. Alfa wel.”

Ondernemersverhalen

Ben je benieuwd naar andere ondernemersverhalen?

Klik hier voor andere ondernemersverhalen

Jeroen Doeland

Jeroen Doeland

Klantbeheerder

088 2531971 | jdoeland@alfa.nl


Meer over Jeroen