Joep Verbunt schudt beddenmarkt flink op met Matt Sleeps
10 februari 2022 | Door: André Hek
Op z’n 35ste is hij ineens – oneerbiedig gezegd – de matrassenkoning van Nederland. Met Matt Sleeps doet Joep Verbunt alles wat tot vijf jaar terug nog onmogelijk leek in matrassenland. Geld terug als een matras na 120 dagen niet bevalt? Check. Een aanpasbare matras ontwikkelen? Check. Online verkopen? Check. Produceren in Europa en niet in China? Check. Matrassen in opgevouwen toestand naar de consument versturen? Oók check.
Z ’n eerste investering in een matras als student was geen succes. “Ik had een matras bij IKEA gekocht, die veel te zacht was.” Z’n tweede ervaring ook niet. “Dat was bij een echte beddenwinkel, maar dan moest ik wel meteen beslissen, anders ging de korting niet door.” Maar de interesse van Joep Verbunt voor de wereld van matrassen wordt er wel door gewekt. “Het was een beetje een achtergebleven gebied. Het ‘direct to consumer’-model was toen net in opkomst. Ik had wel door dat dit een markt was waar je verandering in kon aanbrengen. Maar van matrassen wist ik nog helemaal niets.” Een zoektocht via internet en langs een beddenbeurs levert Joep uiteindelijk de naam van een Europese producent op. “Die heb ik de vraag gesteld: 'Als jullie nou de ideale matras mogen ontwikkelen, hoe ziet die er dan uit?' Dat waren ze niet gewend. Het ging altijd andersom. Matrassenmerken innoveerden om te innoveren: powergel, huppelepupfoam, 3D-comfort. Allemaal trends die uiteindelijk overwaaiden. Maar ik wilde weten: waar zouden jullie zelf op willen slapen?”
Proefkonijnen in vijfsterrenhotel
Joep vindt een Amsterdams vijfsterrenhotel bereid om ‘proefkonijnen’ te leveren: de gasten van het hotel. Nog altijd is de feedback van consumenten belangrijk. “In het begin belden we mensen zelf op. Tegenwoordig is het een geautomatiseerd proces. Ze kunnen precies aangeven wat hun niet bevalt. De input van de consument is, samen met die van onze testcentra en van de fabriek, de basis voor verdere innovatie.”
De ontwikkeling van een aanpasbare matras was de grootste innovatie. “Negentig procent van de feedback ging over een te harde of een te zachte matras. Eind 2017 waren we zover dat we een matras met zes hardheden in 23 maten op de markt konden brengen, die je thuis zelf kunt aanpassen. Nee, inmiddels zijn we niet langer uniek. Er zijn copycats actief. Maar wij hebben wel de voorsprong van vijf jaar klantenfeedback.”
250 procent groei door corona
Joep heeft klanten, die er geen moeite mee hebben om zoiets persoonlijks als een matras online te bestellen. “Ik had in Amerika gezien dat het concept werkte. Dan zou het hier ook wel een goede oplossing zijn. Het klopte. Het begint bij kopers van een jaar of 26, die aan hun eerste baan beginnen. Maar het zijn ook ouderen. En corona heeft ons ook geholpen. Door het hygiëneaspect waren mensen huiverig om naar de winkel te gaan en niet essentiële winkels waren dicht. Vorig jaar groeiden we ineens met 250 procent, dit jaar is het ook nog 100 procent.”
Niet goed, geld terug
Ook creatieve acties – slaapverwekkende filmpjes, een beddenbioscooop, op Valentijnsdag daten op een matras – leverden veel bekendheid op. En dan heeft Matt Sleeps met ‘niet goed, geld terug’ ook nog een unieke garantie. “Je krijgt 120 dagen de tijd om onze matras uit te proberen. Bevalt deze toch niet, dan krijg je je geld terug. Zelfs de retourkosten betalen wij. Ja, dat is een kostenpost, onze grootste kostenpost. Maar het kan, omdat we er geen 35 showrooms op na hoeven te houden.” Inmiddels is de aanpasbare matras nog altijd de enige matras in de collectie. Ook boxsprings en accessoires als kussens, beschermers en toppers zijn leverbaar.
Opgerold in dozen versturen
Matrassen die retour komen, gaan – na grondige inspectie en reiniging – onder meer naar kringloopwinkels of naar de houders van een minimapas. Joep: “En mijn zwager komt uit Libanon. Daar is ook van alles aan de hand. Ook daar zijn matrassen naartoe gegaan.” Gewoon opgerold in dozen. Lachend: “De gevestigde merken beginnen er altijd over dat het slecht zou zijn, een matras oprollen. Maar ze zeggen er niet bij dat het schuim vóór de productie ook al een keer wordt gecomprimeerd.”
Ook duurzaamheid is belangrijk. Vanaf volgend jaar gaan alle matrassenfabrikanten deelnemen aan een recyclingproject. “Voor ons was het altijd al heel belangrijk. De hoezen zijn van natuurlijk materiaal, het schuim is recyclebaar. En daarom produceren we ook lokaal, in Europa, en laten we niets uit China komen. Daardoor zitten we ook niet met de voorraadproblemen, doordat containervervoer inmiddels onbetaalbaar is.”
Alfa bewaakt grote lijnen
Ook zijn accountant ‘haalt’ Joep lokaal: bij Alfa in Bennekom, de vestiging waar accountant André Hek zijn klantbeheerder is. “Ik ben begonnen bij Deloitte. Maar dat werkte niet, in die fase waren we als start-up gewoon te klein voor zo’n groot kantoor. We zijn gaan samenwerken met een eigen boekhouder, Raymond Kos, die een halve dag in de week op kantoor kwam. Toen Matt Sleeps een beetje te groot werd, zijn we overgestapt naar Alfa. Raymond had goede ervaringen met hen. Hij doet als CFO het dagelijkse werk, André is er om af en toe mee te sparren en om de grote lijnen te bewaken. En dat Alfa een B Corp is, sprak mij ook aan.”
Bezoek de website van Matt Sleeps.