Banner

Ondernemer in beeld: Handelsonderneming Van Viegen B.V.

19 juli 2021 | Door:  Marlon Dusselaar

“Een paar jaar terug wist ik niet eens dat er houten schuren van 100.000 euro bestonden”

Hij was altijd al ‘een bezig baasje’, zegt Marcel van Viegen over zichzelf. Niet het type om bij een grafisch opleidingsinstituut - zijn laatste baan in loondienst - te weinig om handen te hebben. Daarom begon hij niet alleen voor zichzelf, maar ook in een compleet andere branche: de houtbouw. Met handelsonderneming Van Viegen bouwt hij samen met echtgenote Wilma vanuit Lienden projecten van hout én levert hij online bouwmaterialen.

Van een opmerkelijke carrièreswitch van de grafische sector naar de bouw wil Marcel niet spreken. “Ik deed het er altijd al bij als hobby, een beetje rommelen en handelen met m’n vader samen.” Die hobby ging toen nog samen met een baan in een heel andere branche. Marcel: “Ik heb een grafische opleiding gehad, ik wist alles van A tot Z. Maar die branche is helemaal in elkaar geklapt. Eerst al in 2003, toen kwam er in 2008 nog eens een klap achteraan. Ik schat dat 75 procent van de bedrijven is verdwenen. Ik zat in het management van zo’n grafisch bedrijf en kreeg toen het aanbod om bij een opleidingsinstituut voor de grafische sector te gaan werken. Ik ben gezwicht voor het geld, helaas. Het was me allemaal veel te ambtelijk. Ik hield veel te veel tijd over voor het bezig baasje dat ik ben.”

Website en exclusieve houtbouw

Zijn hobby neemt professionele vormen aan als hij zeventien jaar terug besluit op eigen benen verder te gaan in de houtbouw. Met vanviegen.com lanceerde hij een website voor bouwmaterialen, die worden geleverd in heel Nederland en België. Z’n tweede tak is de exclusieve houtbouw. Overkappingen, schuren, garages, carports, terrasschermen… z’n etalage met voorbeeldprojecten mag er zijn. “Tot een jaar of acht geleden wist ik niet eens dat er houten schuren van 100.000 euro bestonden. Maar er is heel veel vraag naar. Het is ook niet iets wat iedereen kan. Je moet er helemaal klaar voor zijn als bedrijf. We hebben bijvoorbeeld onze eigen bouwkranen.”

Sinds 2010 werkt echtgenote Wilma fulltime mee in het bedrijf. Ook al na een opmerkelijke carrièremove: ze komt uit de zorg. Wilma is verantwoordelijk voor de online marketing, het updaten van de social media, de administratie en personeelszaken.

‘Hout is superschaars’

Inmiddels is de markt in overspannen toestand geraakt, constateert Marcel met een blik op het orderboek. “Hoe lang je nu moet wachten als je een project afspreekt? Tot het eind van het jaar. Ik wil niet zeggen dat we een orderstop hebben, maar we proberen het wel iets rustiger aan te doen met projecten. Het is niet dat we het niet weggewerkt krijgen, maar het hout is niet meer te leveren. Er is een totale schaarste in de markt en de prijzen lopen op. Hout is superschaars aan het worden. De kunststoffenmarkt is er beroerd aan toe. Staal is moeilijk verkrijgbaar. En we doen er zelf aan mee, want we zijn met z’n allen aan het hamsteren. Dat drijft de prijzen weer verder op. De hele dag loop je achter klanten en leveranciers aan. Een heel vervelende situatie is het.”

Geen doorsnee timmerman

Minder problemen heeft Marcel met een andere schaarste, het personeelstekort. “Dat gaat ons gelukkig nog goed af. Veertien medewerkers hebben we nu. We zoeken ook geen doorsnee timmerman, we kijken breder in de markt. Als jij een goeie timmerman hebt, is-ie binnen drie maanden alweer weggekocht door een bouwbedrijf. Wij zoeken eigenlijk meer mensen die kunnen monteren dan timmermannen. Natuurlijk moet je wel handig zijn. Maar je hoeft bij ons niet per se te weten hoe een gebouw in elkaar zit. En in de webshop hebben we alleen maar mensen nodig die de spullen op tijd bij elkaar zetten.”

Korte lijnen bij Alfa

Klant zijn Marcel en Wilma bij Alfa, in het kantoor in Dodewaard. “We zaten eerst bij een administratiekantoor. Ik ben begonnen als eenmanszaak die later is omgezet naar een VOF. Ook Wilma is voor de helft eigenaar geworden. Twee jaar terug heeft Alfa ons begeleid met de overgang van de VOF naar een BV. Omdat we zo hard groeiden was dat fiscaal interessanter. Nu zijn we weer met een nieuwbouwpand in Maurik bezig omdat we uit ons jasje groeien. Het is toch wel belangrijk dat je zaken als deze goed doet. Bij Alfa had ik gelijk al een goed gevoel. Er zitten mensen met verstand van zaken. Ik heb Alfa meestal nodig voor zaken die op de langere termijn spelen. Maar als het moet heb ik meteen degene aan de lijn die ik nodig heb. De lijnen zijn kort.”

Marlon Dusselaar

Marlon Dusselaar

Directiesecretaresse

088 2531761 | mdusselaar@alfa.nl


Meer over Marlon