Carol de Wit
Sectormanager Transport en Logistiek
088 2531885 | caroldewit@alfa.nl
16 november 2022 | Door: Carol de Wit
Vervoer over de weg wordt in 2023 fors duurder: 8 tot 11 procent, nog los van de ontwikkeling van de brandstofprijzen. Dat concluderen TLN en Evofenedex in het rapport ‘Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2023’. Waardevolle cijfers. Maar welke waarde hebben die cijfers eigenlijk voor de individuele ondernemer in het wegtransport? Gewoon maar je prijzen met tien procent verhogen? Zo simpel is het niet.
Dit zijn gemiddelden, berekend op basis van historische cijfers en de toekomstige trend. Wat ze niet zeggen, is of jouw rendement wel verzekerd is door je prijzen met tien procent te verhogen. Daarvoor moet je allereerst weten wat jouw kostprijs is. Dus: data van goede kwaliteit hebben, die je koppelt aan het rendement dat je terug wilt zien. Veel ondernemers hebben die data gewoonweg niet. En ‘zomaar’ tien procent bovenop de 2022-prijs doen is ook niet genoeg als je dit jaar eigenlijk te weinig hebt berekend.
Alfa adviseert: kijk voor je kostenontwikkeling niet naar 2023, kijk verder. Naar je missie, visie en strategie. Daar past een bepaald type bedrijfsvoering bij, daar past een bepaald type klant bij. Klanten die bereid zijn jouw tarief te betalen. Dat is vele malen belangrijker dan de vraag of je in 2023 8 of 11 procent duurder moet zijn. Aan die klanten kun je ook uitleggen waarom je rekent wat je rekent.
Over kostprijsberekening en tariefonderhandeling gaan we het trouwens op 9 december hebben, tijdens een interactieve ontbijtsessie van Alfa en Jobtrans in Nootdorp.
Meld je hier aan.