Banner

Inflatie op recordhoogte

4 juli 2022 | Door:  Rick Pouw

Hoe om te gaan met stijgende kosten?

De inflatie staat op dit moment op de hoogste stand sinds tientallen jaren. Volgens de Europese prijsindex waren de prijzen in mei 10,2% hoger dan in mei 2021. Een zorgelijke ontwikkeling, die naar verwachting tot ver in 2023 aanhoudt.

Het mkb wordt dagelijks geconfronteerd met de gevolgen van de hoge inflatie en onzekerheid in de economie. Stijgende prijzen voor de inkoop van materiaal, brandstofkosten die explosief stijgen en personeel dat door de dalende koopkracht om meer beloning vraagt. Deze ontwikkelingen zorgen voor uitdagingen in de bedrijfsvoering, maar het is niet onmogelijk om hier zo goed mogelijk op voorbereid te zijn. Wij geven een aantal praktische tips zodat jij niet achter de feiten aan loopt:

Breng de effecten tijdig in kaart

Door de prijsontwikkelingen te volgen en op korte termijn de effecten in kaart te brengen, worden onaangename verrassingen voorkomen. Bekijk per order of project naar de kosten die gemaakt moeten worden en bepaal wat voor effect dit op de brutomarge en het rendement heeft. Managementinformatie op dit gebied is essentieel. Het Alfa Management Paneel brengt je cijfers nóg dichterbij.

Inkoopplan- en verkoopplan opstellen

De stijgende kosten dwingen organisaties om creatief te zijn op het gebied van inkoop en verkoop. Door het opstellen van een inkoop- en verkoopplan is duidelijke hoe de processen moeten lopen, welke doelen bereikt moeten worden (vanuit de visie van de organisatie) en welke mogelijkheden er zijn. Het is verstandig verschillende scenario’s te schetsen en op zoek te gaan naar alternatieve leveranciers of afnemers.

Beperk de offertetermijn

Kosten stijgen zo nu en dan met de week of wellicht zelfs per dag. Door kritisch te kijken naar de offertetermijn voorkom je onverwachte tegenvallers. Bespreek met opdrachtgevers dat zij binnen een bepaalde termijn moeten beslissen en zorg dat dit in lijn is met de termijn van de inkoop. Een tweede optie is, met name voor werkzaamheden in de toekomst, een aantal weken voor de aanvang van de werkzaamheden de definitieve prijs vast te stellen.

Communiceer met leveranciers en afnemers

In contact blijven met de leveranciers en afnemers is belangrijk. Prijsstijgingen of andere ontwikkelingen worden op deze manier snel gesignaleerd, waarna gehandeld kan worden. Plan gesprekken om de verwachtingen naar elkaar uit te spreken. Ook opdrachten die reeds akkoord zijn, maar waar door stijgende kosten minder of geen marge behaald wordt, kunnen op deze manier opnieuw bekeken worden. Schroom niet op de situatie bespreekbaar te maken!

Begroot verschillende scenario’s

Niemand weet welke ontwikkelingen zich de komende maanden gaan voordoen in de markt. Het is wel mogelijk om, met de wijsheid van nu, verschillende scenario’s door middel van een begroting in kaart te brengen. Stel om het overzicht te behouden de uitgangspunten voor 2 of 3 scenario’s op, werk deze uit en bepaal het beleid en de benodigde acties mocht een van de scenario’s zich voor doen.

De eerste signalen van afnemende consumptie zijn inmiddels zichtbaar. Creativiteit zal nodig zijn in de tijd die komen gaat! Ga ook na welke tips jouw klantbeheerder/ adviseur kan aandragen en vraag bijvoorbeeld naar een demo van het Alfa Management Paneel.

Rick Pouw

Rick Pouw

Bedrijfskundig adviseur

088 2531890 | rpouw@alfa.nl


Meer over Rick