De marktpositie van jouw onderneming
31 januari 2022 | Door: Rick Pouw
Een grote vis in een kleine vissenkom, of een kleine vis in de oceaan?De marktpositie is de plaats die je als bedrijf inneemt in de markt waarin de onderneming actief is. Dit kan een bepaald segment zijn, of de keuze voor een bepaalde doelgroep binnen een grote markt. Daarnaast kan de marktpositie ook bepaald worden door te kijken naar onderscheidende producten of diensten. Wat is nu eigenlijk het nut van positioneren?
Veel ondernemingen, zeker in het MKB, maken de fout alles te willen regelen voor iedereen. In feite willen zij, binnen hun eigen markt, specialist zijn in nagenoeg alles. Logisch, als ondernemer zit het niet in het DNA om snel ‘nee’ te verkopen. Het mislopen van omzet gaat sterk tegen de natuur in.
Specialist in alles
Toch zorgt deze ‘specialist in alles’ mentaliteit voor weinig onderscheidend vermogen en ziet de klant jou niet anders dan de concurrenten. Een duidelijke keuze welke positie in de markt ingenomen moet worden, zorgt voor een voorkeurspositie bij jouw gewenste doelgroep. Op deze manier ziet men jouw onderneming niet als eenheidsworst in de markt.
Bepalen van een goede positionering
Het bepalen van een goede positionering is niet makkelijk. Neem hier de tijd voor, bekijk de huidige situatie waarin de onderneming zich bevindt en schets de toekomstig gewenste situatie. Vanuit dit startpunt ga je verder met de volgende vraagstukken:
Formuleer een onderscheidende propositie:
Een propositie beschrijft de producten en/ of diensten van jouw onderneming waar het zich onderscheidt van anderen. Dit is de boodschap die naar jouw specifieke doelgroep overgebracht moet worden.
Aanbod & vraag:
Welke producten of diensten bieden jullie aan, welke unieke dingen hebben jullie te bieden? Bekijk het huidige producten- of dienstenaanbod en bepaal wat belangrijk is om onderscheidend ten opzichte van de concurrenten te zijn. Bepaal vervolgens of er voldoende vraag is naar jouw aanbod.
Segment & doelgroep:
Kies een duidelijk segment (niche) binnen de markt waarin jouw onderneming actief is, de hele markt bedienen is namelijk onmogelijk. Het kiezen van een segment levert vaak werk op, in plaats van dat het werk kost. De doelgroep binnen jouw segment ziet een specialist en weet het onderscheidend vermogen van jouw organisatie. Het is daarbij wel belangrijk om op te merken dat er zicht moet zijn op hoe de doelgroep er dan uitziet. Kijk naar de gewenste grote van de klanten, de regio, de branche en stel vervolgens de doelgroep vast. Pas de eerdergenoemde propositie in deze fase ook aan en communiceer gericht naar de gewenste doelgroep.
Klantbehoefte:
Welk probleem gaan jullie voor die doelgroep oplossen en welke klantbehoefte gaan jullie vervullen? Bekijk welke problemen jouw doelgroep ervaart en welke behoefte er bij hen leeft. Na dit in kaart gebracht te hebben, kijk je naar oplossingen voor deze problemen en op welke manier de behoefte van jouw doelgroep ingevuld kan worden.
Durf te kiezen
Durf een positie in de markt te kiezen en waak voor strategisch kopieergedrag. Het lijkt vaak interessant de plek te kiezen waar de meeste concurrenten actief zijn, de praktijk leert echter dat hier in plaats van veel rendabel werk vooral veel concurrentie is. Een marktpositie is altijd dynamisch en dient mee te bewegen met de ontwikkelingen in de markt.
Wil jij hier ook eens over sparren? Neem dan contact met ons op en wij denken graag met je mee!