Banner

Directeuren van bedrijven begeleiden, dat vind ik het leukste

29 november 2022 | Door:  Rob den Hollander

Hij was marktonderzoeker. Hij was actief in arbeidsmarktcommunicatie. Hij begon een bureau in arbeidsgerelateerde psychologie. En eenmaal de zestig gepasseerd weet Rein Zuidema nog steeds niet van ophouden: nu als coach voor ondernemers. Verschillende activiteiten waar één rode draad doorheen loopt: die van de psychologie. Een interview over consumenten die geen soep meer eten en werknemers die er helemaal doorheen zitten.

Met een achtergrond in HR, algemeen management en marketing research begint Rein Zuidema in 2001 voor zichzelf. Arbeidsmarktcommunicatie, daar kunnen ondernemers 'm voor bellen. Qua timing had het niet veel ongelukkiger gekund, kan hij ruim twintig jaar terug met een lach vertellen. "Even later was het 9/11. Niemand zat nog op advies over interne communicatie en cultuurverandering te wachten." Hij begint Shared Ambition, gericht op de psychologische kant van arbeidsgerelateerde problemen. "Wat wij deden bij Shared Ambition was mensen met een psychologische onbalans helpen. Hoe voorkom je nou dat mensen uitvallen door een burn-out of stress? En áls ze uitvallen, hoe kun je medewerker én werkgever helpen bij een voorspoedige terugkeer?"

'Waarom heeft een consument geen zin meer in soep?'

Het klinkt als een carrièreswitch. Maar, zegt Rein: "Het was niet wezenlijk anders dan het werk dat ik gewend was als marktonderzoeker. Dan krijg je de vraag waarom een consument geen zin meer in soep heeft. Het is belangrijk om te begrijpen waar soep voor staat. En wat de psychologische behoefte aan soep is. En dan concludeer je: de consument heeft geen behoeft meer aan oma's soep, die wil wat anders. Zo zijn die soeppakketten op de markt gekomen. Vergelijk het nou eens met een werknemer die vastloopt in zijn werk. Waar komt dat vandaan? En op welke manier zou hij of zij wel gelukkig in zijn werk kunnen worden?"

Geïnteresseerd in een overname

Shared Ambition groeit uit tot zeventig medewerkers, vooral arbeidspsychologen en gz-psychologen. En dan komt corona. "Ik kreeg een telefoontje. Of ik geïnteresseerd was in een overname. Ik was eigenlijk nog niet van plan om het bedrijf van de hand te doen, maar ik dacht: ik kan de situatie altijd nog verkennen. Ik heb Alfa erbij gehaald, met die partij gesproken en het niet gedaan. Maar het heeft mij wel aan het denken gezet."

Vrije tijd

Als hij nog tweemaal wordt benaderd, is het bij de derde keer raak. "Eind oktober vorig jaar was het rond. En toen had ik ineens heel veel vrije tijd." Die tijd vult hij eerst nog in met vrijwilligerswerk en het volgen van opleidingen. Rein: "Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik heb  nog bakken energie. Ik kan niet de hele dag hardlopen of bergwandelen. Ik wilde weer iets aan de hand hebben. Ik heb de afgelopen twintig jaar heel veel directeuren van bedrijven begeleid. Dat vind ik het leukste. "

Hetzelfde 'kunstje' herhaalt hij nu nog een paar dagen per week, als coach voor ondernemers. "Die ondernemer is ooit om een bepaalde reden een bedrijf gestart. En die komt nu tot de ontdekking: waarom doe ik dit nog? Waarom ben ik er ooit mee begonnen? En hoe kan ik het anders invullen?"

Wandelen

'Sparren', noemt hij die nieuwe rol. "Daar hebben ondernemers af en toe behoefte aan. Even stil staan bij wat je nou eigenlijk aan het doen bent. Neem de tijd voor jezelf. Draaf niet door. En zet de zaken voor jezelf eens op een rijtje. Ik doe het veelal wandelend met een ondernemer. Maar de klassieke setting van een tafel en een paar stoelen kan ook. "

Met Alfa werkt hij al sinds 2002 samen, tegenwoordig met directievoorzitter Rob den Hollander van Barneveld en Harderwijk. "Een coöperatieve club. Dat vond ik wel wat." Toen de overnamegesprekken serieuze vormen aannamen, kwam Frank van Ee van Alfa Consultants in beeld. 

'Frank van Ee heeft dat goed opgelost'

"Ik had voor mezelf op een briefje de waarde van Shared Ambition geschreven. Frank heeft mijn ideeën niet alleen bevestigd maar ook nog eens bekrachtigd. Hij heeft me geholpen om goed voor het voetlicht te brengen wat mijn bedrijf waard zou zijn. Heel plezierig vond ik ook dat Frank alle onderhandelingen deed. Je hebt zo'n traject altijd tegenslagen. Op hoofdlijnen ben je het eens, maar the devil is in the details zoals ze zeggen. Voor je het weet kom je in allerlei gedoe terecht. Frank heeft dat goed opgelost. Hij is heel goed in staat om een andere partij in beweging te brengen. Je bent zelf al gauw bereid om water bij de wijn te doen. Maar dan is Frank degene die zegt: ho ho Rein, niet te veel water hè."

Rob den Hollander

Rob den Hollander

Directievoorzitter

088 2531404 | rdenhollander@alfa.nl


Meer over Rob