Banner

Vredeveld beweegt van wielen naar slim organiseren

7 oktober 2020 | Door:  Hero Meerveld

Het is onderhand een van de grotere logistieke dienstverleners in het noorden en oosten van Nederland. Met honderd trucks en tweehonderd opleggers is Vredeveld vooral bekend van het transport van bouwmaterialen en bulkgoederen. De historie mag dan teruggaan tot 1937, het familiebedrijf kijkt liever vooruit. Tegenwoordig gaat het veel verder dan alleen het transport van A naar B.

Complexe logistieke vraagstukken, de complete logistieke ontzorging van de klant, control tower-oplossingen, netwerkverdichting en supply chain-transparantie: dat is de nieuwe visie van de Vredeveld Group. Hiervoor is Vredeveld Logistic Solutions (VLS) in 2018 gestart. Uitdagingen genoeg, zegt financieel manager Bennie Annen.

“Iedereen in de branche praat al jaren over minder lege kilometers. Maar als het moet rijden ook wij nog steeds even van Hoogersmilde naar de klant en gaan leeg terug. Gewoon omdat het vervoer niet aansluit. En wat terug deze kant op komt en wat wij retour hadden kunnen nemen, dat is dan weer uitbesteed aan een andere vervoerder. Zo kom je elkaar als vervoerders leeg tegen.”

Netwerken over elkaar leggen

Vredeveld wil juist met behulp van VLS deze uitdagingen oplossen en zijn klanten maar ook de transporteurs helpen bij de noodzakelijke netwerkverdichting. “Door netwerken van verschillende klanten met behulp van innovatieve IT-oplossingen slim over elkaar heen te leggen. Alleen dan ben je in staat maximaal gebruik te maken van de juiste capaciteit op het juiste moment en plaats. Het klinkt heel logisch. Maar je hebt met allerlei partijen te maken. Onze sector is nu eenmaal ontzettend gefragmenteerd. Dat dit concept in de markt vernieuwend is, is duidelijk te merken. We krijgen veel positieve reacties, maar er vallen nog heel veel slagen te maken. Het zal gaan om evolutie en geen revolutie.”

Voordelen zien

Met VLS zoekt het bedrijf de intensieve samenwerking met andere vervoerders. “We willen de beste oplossing bieden voor onze klanten en dat zullen we als partijen in de gezamenlijkheid moet doen. Zeker door het vernieuwende concept wil niet iedereen op voorhand meewerken. Ze staan natuurlijk niet in de rij om te zeggen: neem onze klant maar over, dat gaat natuurlijk niet zo. De bewustwording moet echter ontstaan dat wij met VLS juist vanuit de klantpositie gaan opereren. Daar moeten ze eerst de voordelen van gaan inzien. Door juist de dingen slimmer en efficiënter te doen zijn we met VLS in staat om de discussie weg te krijgen van alleen maar vrachtprijs.”

Bekende opdrachtgevers

Vredeveld ontstond in 1937 toen acht (!) broers samen een eerste vrachtwagen kochten. Nog altijd is het een familiebedrijf, met de hoofdvestiging in Hoogersmilde. Ook vanuit het Twentse Borne vervoert Vredeveld. Het bedrijf in Ter Apelkanaal is gespecialiseerd in tankcleaning. Bekende opdrachtgevers zijn Avebe, DSM, Nouryon en Calduran, marktleider in kalkzandsteen. Voor deze klanten organiseert Vredeveld onder meer (kunststof)granulaten, poedervormige producten, zoals soda, zout, en dergelijke, zegt Bennie.

Last van de bouwstop heeft Vredeveld Transport nog niet. “Maar we denken dat ook onze klanten in de nabije toekomst wat problemen verwachten. De orderstroom kan gaan stagneren. Orders kunnen worden doorgeschoven naar een later moment. Wij zullen daar zeker iets van gaan voelen, maar we weten ook welke behoefte er is aan wooncapaciteit.”

Logistieke diensten

Door ook in te zetten op logistieke dienstverlening met VLS is Vredeveld Transport niet alleen meer afhankelijk van kilometers maken. “We gaan samen met de klant steeds dieper de supply chain in en richten control towers in. In sommige gevallen bemensen wij nu al de toegangspoort van onze klanten en zorgen wij voor de daadwerkelijke fysieke verlading van hun producten. Daarnaast hebben wij sinds vorig jaar een logistieke control tower ingericht. Voor een grote klant verzorgen we de complete logistiek vanaf drie locaties in Nederland. Eerder verzorgden zij deze planning zelf, maar VLS heeft deze rol en daarmee de verantwoordelijkheid van hen overgenomen.”

Alle betrokken logistieke dienstverleners worden nu aangestuurd door de control tower van VLS. Bennie: “Onze klant kan zich nu concentreren op zijn core-activiteiten zoals productie en verkoop. Plat gezegd kunnen ze al hun vrachten bij ons over de digitale schutting gooien en wij ontzorgen ze logistiek volledig. Zo proberen we klanten, vervoerders en ook eigen rijders met een duidelijke win/win-situatie aan ons te binden.”

Loonadministratie

Sinds een paar jaar heeft Vredeveld Transport in Alfa Salaris en Personeel een partner voor de loonadministratie gevonden. “Dat deden we altijd zelf. In 2015 hebben we, na een forse uitbreiding van ons chauffeurskorps, besloten om de loonadministratie uit te besteden. We zijn lid van Transport en Logistiek Nederland en zij hadden een administratiekantoor dat ook de lonen kon verzorgen. Wij dachten: wie kan er nou meer verstand van lonen in de transportsector hebben dan een TLN-dochter? Het kantoor was net het jaar daarvoor overgenomen door Alfa. Zodoende zijn we overgegaan. Zij hebben de kennis van het vervoer. De sector heeft toch wel heel bijzondere dingen. Standaard worden er bijvoorbeeld heel veel overuren gemaakt. Je zit met de tijd-voor-tijdregeling. Zo heb je nog veel meer uitzonderingen in het beroepsgoederenvervoer. Alfa neemt die hele administratie uit handen.”

Kijk voor meer info op vredeveld.eu.

Hero Meerveld

Hero Meerveld

Salarisadviseur

088 2532261 | hmeerveld@alfa.nl


Meer over Hero