Gerrit Bouwhuis
Salarisadviseur
088 2532808 | gbouwhuis@alfa.nl
18 september 2018 | Door: Gerrit Bouwhuis
De ambachtelijk bakkerij Lorkeers is met drie vestigingen overal dichtbij!” Er ligt een gratis puzzelboekje met aanbiedingen op de toonbank. “Je moet er wel wat voor doen, klanten komen niet zomaar”, zegt Gerlinda Lorkeers, met echtgenoot Christiaan eigenaar van twee bakkerijen in Nijverdal en één in Hellendoorn. Hoewel... eind vorig jaar was een uitzondering. Na de vierde plaats in de AD Oliebollentest kwamen klanten zelfs uit het hele land.
Het succesverhaal van Gerlinda en Christiaan Lorkeers begint ruim twaalf en een half jaar terug, als Christiaan de kans krijgt de twee winkels van Bakkerij Ehrenhard over te nemen. Gerlinda: “Hij werkte al vijftien jaar bij die bakkerij. Maar hij vroeg zich ook wel af: is dit wat ik altijd wil blijven doen? Eigen ondernemer zijn is ook mooi. Zijn baas, Jan Ehrenhard, was al op leeftijd en stond positief tegenover de overname. Ik heb toen een plan geschreven. Totdat ik dacht: gaat dit allemaal wel goed komen? Is dit niet iets wat we samen moeten gaan doen? Maar dat betekende destijds stoppen met mijn eigen baan als bouwtechnisch bedrijfskundige bij Monuta."
Twee jaar na de overname komt er een derde vestiging bij: die in Hellendoorn, aan de Dorpsstraat. En twaalf en een half jaar later is Bakkerij Lorkeers een florerend ‘concern’. “Het loopt prima, we groeien nog altijd. We gaan binnenkort onze winkel aan de Rijssensestraat verbouwen. Er komt dertig vierkante meter bij”, zegt Gerlinda, verantwoordelijk voor de administratie, personeelszaken en de winkelbegeleiding.
Ze kent de hype rond beleving, die in de retail gaande is. “Ik volg het, maar ik vind het ook moeilijk om door te voeren. Kijk, iedereen is welkom in onze bakkerij om te zien hoe we werken. Maar we kunnen geen muren doorbreken zodat iedereen het vanuit de winkel kan zien. Wel hebben we regelmatig open dagen. Dan heb je wél die beleving. En in een bakkerij heb je altijd de geur. Dat staat nummer één.”
Tussen het geweld van de supermarkten hebben ambachtelijke bakkerijen nog steeds bestaansrecht, constateert zij. “Ja zeker. Als jij maar laat zien dat jouw product echt is en de service klopt, dan komen de klanten. Maar je moet er wel wat voor doen. Je mag er nooit vanuit gaan dat klanten toch wel komen. Je moet ze verwennen.”
Dat verwennen gebeurt niet alleen maar met brood en banket. Ook het ijs van Lorkeers - gemaakt door Christiaan - heeft veel supporters in Nijverdal, Hellendoorn en in de weide omgeving. Eind vorig jaar diende zich nog een succesnummer aan: de oliebol. In de - inmiddels opgedoekte - oliebollentest van het AD eindigde de bakkerij op de vierde plaats. Gerlinda, lachend: “Dan komt er echt heel veel op je af. Je kunt je niet voorstellen waar mensen vandaan komen voor tien oliebollen! Er zijn mensen die daarvoor rustig het hele land door rijden. Door zo’n vierde plaats verkoop je vele malen meer oliebollen. Die week kon niemand van het personeel vrij krijgen. We hebben zelfs familie ingezet.”
En dat terwijl de bakkerij toch wel wat gewend was. “Het was het vierde jaar dat we meededen en twee keer stonden we al in de top tien. Nee, met het oog op de test hebben we het recept niet aangepast. Dat is nog steeds hetzelfde. De verschillen zitten in de grondstoffen: de kwaliteit van het meel, de appels, de rozijnen. Bij bloem is heel belangrijk hoe de oogst is geweest. Dat heb je niet in de hand. Ook rozijnen is altijd een zoektocht. Die halen we overal vandaan. De ene keer Griekenland, de andere keer Australië.”
De personeelsadministratie voor de 46 medewerkers komt gelukkig dichterbij huis vandaan: van Alfa in Nijverdal. “We hadden die ergens anders ondergebracht, maar waren daar niet helemaal tevreden over. Directeur Antony Verschoor kwam regelmatig in de winkel. We maakten weleens een praatje. En wij leverden bij Alfa al regelmatig gebak. Ik dacht: zij zijn klant bij ons, moeten we ook niet eens bij hen gaan kijken? Het is fijn om bij Alfa klant te zijn. We hebben één contactpersoon, Gerrit Bouwhuis. Als er vragen zijn, wordt het geregeld door het loonteam. Ik hoef er niet meer achteraan. Want die hele personeelsadministratie vind ik altijd de moeilijkste post van het hele bedrijf.”