De balans tussen leidinggeven en de waan van de dag
3 december 2021 | Door: Jan Mourik
Ken je die momenten; het is zo druk dat je personeel het niet meer aan kan. Je wilt ze niet laten zitten, dus ga je naast je taak als leidinggevende meewerken zodat het toch allemaal op tijd weg kan en je personeel niet te veel overbelast wordt. Je bent vooral bezig in het nu; de klus moet af en de rest komt later. Natuurlijk is je personeel blij met jouw extra handen en het versterkt het wij-gevoel als jij meedraait op de werkvloer. En dan ís het ineens later; heb je dán nog het overzicht of de zogenaamde helicopterview? Het is jouw taak als manager de koers te bepalen en je medewerkers hierin mee te nemen. Neem je hier voldoende tijd voor?
Is de missie en visie van het bedrijf duidelijk?
Vaak weet jij wel welke kant je op wilt, maar is jouw missie en visie ook die van je personeel en hoe kom je daarachter? Wat hebben zij nodig om deze missie en visie uit te dragen? Hoe kun jij ze daarbij helpen? En hoe draagt dit bij aan hun eigen persoonlijke ontwikkeling? Je moet er toch niet aan denken dat in deze tijd van extreme drukte, je personeel ook nog eens wegloopt. Het is belangrijk je personeel te binden aan je bedrijf en ervoor te zorgen dat ze graag deel uitmaken van het bedrijf wat je hebt neergezet.
Beter voorsorteren dan repareren
Juist in deze drukke tijden is het belangrijk dat je die helicopterview blijft houden. Ga het gesprek aan met je medewerkers; wat gaat goed en wat kan beter? Het is van belang dat je de ambities van je personeel kent en dat er ruimte is of wordt gecreëerd voor deze persoonlijke ontwikkeling. Je personeel heeft vaak ideeën genoeg wat voor het bedrijf een goede stap zou zijn. Vraag daarom door en zoek uit wat hij of zij daar zelf in kan betekenen en geef hen ook die verantwoordelijkheid. Op deze manier creëer je openheid en veiligheid, waardoor de kans kleiner is dat een medewerker besluit eens met de concurrent te gaan praten. Het is belangrijk om in gesprek te blijven, beperk dit niet alleen tot het functionerings- en beoordelingsgesprek; "beter voorsorteren dan repareren".
Natuurlijk verloop
Natuurlijk heeft elke medewerker zijn of haar toegevoegde waarde binnen het bedrijf en verdient iedere medewerker jouw aandacht en zorg. Maar iemand die bijna met pensioen gaat, heeft andere wensen dan iemand die net van school komt. Daartegenover staat dat iemand die bijna met pensioen gaat, zijn sporen reeds heeft verdiend. Gaat deze kennis verloren als het pensioen ingaat of wordt dit overgedragen aan de jongere generatie? Is er voldoende (aanstormend) talent binnen je bedrijf om deze taken waar te nemen? Ook dit hangt samen met de ambities van je huidige personeelsbestand, wie heeft de potentie verder te groeien, waar moeten er gaten worden opgevuld? Kortom: hoe ziet je personeelsverloop eruit over 2, 5 en 10 jaar? En waar kun, of moet, je nu al op voorsorteren?
Maar dat heb ik altijd zo gedaan
Gesprekken met je werknemers zijn waardevol. Je komt in die gesprekken niet alleen tot de kern wat je medewerker drijft, ook de processen passeren de revue. Kunnen er zaken worden verbeterd in het werkproces? Doet je personeel de juiste dingen? In deze snel veranderende tijd kan er veel geautomatiseerd worden; maar hoe staat de medewerker daarin die het altijd handmatig heeft gedaan? Dit is een wezenlijke verandering van de werkzaamheden en kan weerstand geven. Goede begeleiding in de overgang naar een nieuwe werkwijze is belangrijk om het werkplezier te behouden. Toch kan deze wijziging een medeweker juist positief stemmen. Door deze automatisering is er ineens wel tijd om die eerder besproken ambitie te verwezenlijken. En wat dacht je van een uniforme werkwijze als voordeel van automatisering? Wel zo efficiënt en minder foutgevoelig.
Personeelsadvies van Alfa
Hoe toekomstbestendig is jouw bedrijf eigenlijk? Natuurlijk zijn wij er voor jou als ondernemer en denken onze personeelsadviseurs graag met je mee. Of het nu gaat om de profilering van je bedrijf op de arbeidsmarkt, het boeien en binden van je personeel, het automatiseren van je werkzaamheden of de juiste teamsamenstelling binnen je bedrijf. Je staat er niet alleen voor, neem contact met ons op!
Heb jij het artikel van onze collega Manóach den Hertog “Waar ligt jouw dagelijkse focus? Verleden, heden of toekomst?” al gelezen? Houd daarnaast de komende periode onze website en social media in de gaten. Er worden nog meer artikelen geplaatst, die van waarde kunnen zijn voor de toekomst van jouw onderneming.