Chantal Stoffers
Salarisadviseur
088 2532270 | cstoffers@alfa.nl
10 maart 2021 | Door: Chantal Stoffers
Het werd nog een bescheiden feestje, het twaalf-en-een-half-jarig jubileum van Chantal Stoffers bij Alfa in de vestiging Klazienaveen. “Er was taart, er waren slingers en er kwamen een paar collega’s langs. Ja, allemaal coronaproof, we konden genoeg afstand houden van elkaar.” Inmiddels zit ze weer thuis in Erica, in de slaapkamer die al een tijdje fungeert als thuiswerkplek. Daar is Chantal als salarisadviseur aan de slag voor ‘haar’ klanten.
Die klanten hebben aan Chantal een ervaren gesprekspartner als het aankomt op salarissen. Met haar twee voorgaande werkgevers erbij, ook accountantskantoren, zit ze bijna aan de kwart eeuw. Via een uitzendbureau komt ze ermee in aanraking, dankzij de vooruitziende blik van haar vader. “Die zei: ga jij maar een secretaresse-opleiding doen, toen ik van de meao kwam. Dan heb je in ieder geval kennis van computers, dat komt later altijd van pas”, zegt ze vanaf de thuiswerkplek, met ‘uitzicht’ op twee beeldschermen en een laptop.
Het is het werk dat haar bevalt. “lk had altijd wel affiniteit met cijfertjes. Leuk om te doen. En je hebt veel verschillende klanten. Dat je veel mensen spreekt is een mooie bijkomstigheid van dit vak. Je zit ook niet gauw stil. Je moet continu blijven groeien, je moet je steeds verder ontwikkelen. Bij Alfa hebben we abonnementen op veel nieuwsbrieven, Alfa is actief met trainingen en opleidingen. Een keer per jaar hebben we een kennissessie, over alle veranderingen die met Prinsjesdag zijn aangekondigd. Daar houden we normaal gesproken ook weer bijeenkomsten over voor onze klanten, maar door corona is dat dit jaar in de vorm van een webinar gegaan. Ja, die vakkennis moet je wel op peil houden. Het is elke keer weer: wat is er nu weer veranderd in de wetgeving?” En lachend: “Maar goed, dat houdt ons weer aan het werk!”
Dat werk begint ’s morgens met het checken van de mailbox. Chantal: “Ik weet het, dat is eigenlijk niet goed want dan word je door je mailtjes geleefd. Overdag heb je weer de vragen van klanten, over arbeidsovereenkomsten en andere zaken. Die help je dan weer op weg met tips en adviezen. Iedere salarisadviseur bij Alfa heeft een eigen specialisatie. Ik heb weer wat meer zorgklanten. Het aantal klanten dat ik bedien is wel een stuk minder dan vroeger. Op landelijk niveau ben ik bij Alfa ook betrokken bij het productmanagement. Dan gaat het om het landelijk uitrollen van acties voor klanten. Dat coördineer ik, en daar gaat ook aardig wat tijd in zitten.”
Verbinding zoeken
Ook om andere redenen ziet ze haar werk langzaam maar zeker veranderen. Chantal: “Waar we met Alfa veel meer naartoe willen, is het ondersteunen van klanten op het gebied van salaris en personeel. We willen steeds meer partner van een ondernemer worden. We zoeken bewust die verbinding, in plaats van dat we zoals vroeger er vooral waren voor de loonstrookjes.” Daar valt nog wel een slag te maken, constateert ze. “Met Alfa mogen we nog wel wat zichtbaarder worden. Bij de naam Alfa denkt niet iedereen meteen aan een accountantskantoor of aan een specialist in salaris en personeel.”
De twaalf en een half jaar die er nu op de teller staan, zouden best nog weleens een vervolg kunnen krijgen. “Ik heb het goed naar mijn zin. En ik pas me ook makkelijk aan. Dat is de afgelopen jaren weleens nodig geweest, we hebben veel veranderingen doorgemaakt. Clusteren van kantoren, overnames en fusies. Ik heb het voordeel dat ik een aantal collega’s heb die er al zitten sinds de tijd dat ik er ook werk. Het is niet zo dat hier veel wisselingen zijn, we hebben in Klazienaveen een vrij standvastig team. Daardoor maak je ook veel dingen met elkaar mee. Er worden kinderen geboren, er zijn bruiloften. De levens van iedereen zijn dan aardig met elkaar verweven. Nee, we lopen de deur niet plat bij elkaar. Eens in de zoveel tijd wel een borreltje met elkaar. En op de laptop die we van Alfa ter beschikking hebben gekregen om thuis te werken zit standaard Teams geïnstalleerd. Als er wat is kunnen we elkaar altijd even bellen met beeld erbij.”