Marcel Tessels
Senior accountant
088 2533237 | mtessels@alfa.nl
23 december 2019 | Door: Marcel Tessels
Ze dachten ‘misschien wel vijftig hoesjes per dag’ te kunnen verkopen. Het zijn inmiddels heel wat grotere aantallen die dagelijks het pand verlaten in Leusden, hoofdkwartier van Smartphonehoesjes.nl. Of eigenlijk ‘Hooftkwartier’, want het bedrijf wordt geleid door drie broers Hooft: oprichter Martijn (31), die ooit die gedenkwaardige prognose deed, Marcel (34) en Stefan (27). Nu het e-commercebedrijf de Nederlandse markt domineert, wordt het zelfs tijd voor internationale expansie.
In totaal 45.000 verschillende producten telt de webshop van Smartphonehoesjes.nl. Het zijn niet alleen meer hoesjes voor de mobiel, het assortiment is langzaam maar zeker uitgebreid: ook kabels, houders voor de auto en de fiets, opladers en andere accessoires zijn er te koop. “Maar het belangrijkste product blijven wel de hoesjes, want daarin zijn we sterk. Maar verder doen we alle accessoires die voor de telefoon en de tablet om de hoek komen kijken”, zegt Marcel op een herfstige maandag in zijn kantoor in Leusden. Het grote aanbod aan hoesjes is verklaarbaar. Op het moment dat een fabrikant een nieuw model lanceert, is er vrijwel altijd een ander model hoesje nodig. “Daarvoor onderhouden we nauw contact met fabrikanten. Die geven ons tijdig de afmetingen door. Op het moment dat die nieuwe iPhone 11 in de winkel ligt, hebben wij er een hoesje voor.”
Het begint allemaal in 2011, als Martijn begint met de verkoop van hoesjes voor mobiele telefoons. “Dat waren toen nog producten voor een heel specifieke doelgroep. Je zag toen veel hoesjes met steentjes en nepdiamantjes erop. Het was echt een modeproduct. Dat is het eigenlijk nog wel, want trends komen en gaan. Maar er is ook veel meer aandacht voor de functionaliteit. Je hebt nou van die extreme hoesjes, die schokbestendige dingen. Als je dan je telefoon laat vallen, is de kans groot dat-ie het nog doet.”
Eerst gaan de producten naar resellers. Marcel, die een achtergrond heeft in IT, helpt broer Martijn al snel met de opzet van een webshop om de consument direct te benaderen. “Ik gaf leiding aan een team developers. Dat bleef ik doen, totdat ik een dagje per week meedraaide, toen drie dagen en uiteindelijk fulltime.” Het ‘Hooftkwartier’ is compleet als ook derde broer Stefan aanschuift. “Martijn doet nu productie en productontwikkeling. Stefan is er voor het logistieke gedeelte en ik doe marketing en IT. Die combinatie heeft ervoor gezorgd dat we konden opschalen, dat we naar massa konden groeien.”
Zou Smartphonehoesjes.nl ook een succes zijn geworden als de drie initiatiefnemers geen broers zouden zijn? Marcel aarzelt. “Ik weet het niet. Het kan goed uitpakken, het kan ook helemaal verkeerd uitpakken met drie broers. Wel zijn we naar elkaar toegegroeid. En we zijn min of meer elkaars tegenpolen, dus dat betekent dat we elkaar goed aanvullen.” Lachend: “Maar als we buiten het werk elkaar tegenkomen, dan willen we het eigenlijk alleen maar over andere dingen hebben.” Ondertussen is Smartphonehoesjes.nl 150 man en vrouw sterk. De concurrentie op Nederlandse schaal moet het doen met ‘kruimels’, zegt Marcel eerlijk. ”Een bedrijf als Coolblue bijvoorbeeld doet ook in hoesjes. En er zijn nog wel meer aanbieders. Maar in Nederland zijn we inmiddels ruimschoots marktleider.”
Dat is reden om ook naar andere – buitenlandse – markten te gaan kijken. “We zijn al begonnen in Duitsland en Oostenrijk. We werken daar wel met hetzelfde assortiment, maar niet met dezelfde formule. In Nederland leveren we binnen 24 uur. In Duitsland is het nu nog drie tot vijf dagen. Dat wordt nog wel iets sneller, maar eigenlijk geeft een Duitse consument daar niet om. Die zit veel meer op kwaliteit.”
Om grip op die kwaliteit – en de marge – te kunnen houden, is Smartphonehoesjes.nl ook z’n eigen producent geworden. Dat gebeurt alweer enkele jaren in China. Marcel: “Je bent daar al gauw een paar duizend euro lichter voordat je een betrouwbare producent hebt gevonden. Chinezen leggen de lat op het gebied van kwaliteit niet zo hoog als hier. We hebben heel wat meegemaakt met die leveranciers. Iedere keer was het weer een verrassing wat er uit de container kwam. Maar nu hebben we de organisatie daar goed op orde, met twee mensen uit Nederland die de leiding hebben.” Ook kwam er een eigen huismerk, Selencia. Verder produceert het bedrijf onder white labels. Bij een whitelabel product/dienst gaat het om een product (of dienst) dat bedrijf A produceert, waarna het door andere bedrijven wordt 'gerebrand'.
Het vasthouden van klanten is voor een leverancier van smartphonehoesjes een uitdaging, weet Marcel. “Je hebt het toch over producten met een laag orderbedrag. Dan weet die klant al gauw niet meer waar hij of zij dat product heeft besteld. Die klantreis proberen we daardoor optimaal in te richten. Mooie fotografie, verpakkingen in een eigen huisstijl, een goede klantenservice. We sturen regelmatig nieuwsbrieven, een mailing met een gepersonaliseerde aanbieding. En weet je wat het gekke is? Je ziet de meeste klanten binnen één maand na de aankoop weer terugkeren voor iets anders!”
Mannelijke klanten zijn in de minderheid in de webshop: zestig procent van de aankopen wordt gedaan door vrouwen. “Die doelgroep wisselt ook het meest van hoesje. Ik kijk er al helemaal niet meer van op dat er vrouwelijke klanten zijn die elke maand een ander hoesje bestellen, passend bij steeds weer een andere outfit. Maar de meerderheid doet er één, maximaal twee jaar mee. Ik kletter mijn telefoon ook overal neer. En dan moet je ook maar accepteren dat een hoesje wat minder lang meegaat.”
Zeventig, tachtig euro voor een hoesje is geen uitzondering, al heb je dan wel een LifeProof Backcover voor je Samsung Galaxy S10. Te gek? Voor 8,95 euro is die telefoon ook prima beschermd in een softcase. En alles wat voor 21.00 uur is besteld, is al de volgende dag in huis. Klanten kunnen ook hun eigen ontwerp aandragen. Gratis, ook dat. De reacties op internet liegen er niet om: ‘Leuke hoesjes, snel besteld en geleverd. Een aanrader.’ ‘TOP kwaliteit en nog mooi om te zien ook.’ ‘Superrr snelle levering en prachtige site.’
Waar moet dat heen? Marcel: “Naar nog meer landen. We willen ook de landen om Nederland, Duitsland en Oostenrijk heen kennis laten maken met onze producten. Dat is nu wel de grootste uitdaging. Ook via websites als Bol.com en Amazon willen we consumenten vaker met ons in contact brengen.”
Bij die internationale expansie schuift in ieder geval een betrouwbare adviseur aan tafel: Alfa. “Zeker met die internationalisering is het belangrijk om een doorgewinterde accountant te hebben. Alfa zit geregeld met onze eigen mensen van finance om de tafel. We zijn wel een heel datagestuurd bedrijf en het is goed dat een accountant en adviseur af en toe meekijken. Even inzoomen of de beslissingen die we nemen wel zo gunstig uitpakken voor de balans. Daarmee is het een goede aanvulling op onze eigen financiële specialisten. Alfa heeft toch weer kennis in huis die wij niet hebben.”