Banner

Ondernemer in beeld | Juwelier en Designatelier De Tijd

1 maart 2021 | Door:  Harm te Hennepe

Juwelier en Designatelier De Tijd, een voorbeeld van de juwelierswinkel nieuwe stijl

Zo jong als hij was, werd hij al achterin de winkel van moeder Rothuis neergezet. Op z’n zeventiende werd hij voor de helft mede-eigenaar. En in 2021 is hij eigenaar van Juwelier en Designatelier De Tijd en van Taxatiebureau Rothuis in Doetinchem. Het is snel gegaan met de ondernemerscarrière van Joël Rothuis (28). Met ‘de juwelierswinkel van de toekomst’ laat hij zien dat een frisse blik in een vrij klassieke branche ook in 2021 de consument weet te verleiden - tot die uit België en Duitsland toe. 

“Onze corebusiness is verloven, trouwen en gedenken, bijvoorbeeld een sieraad creëren bij een jubileum of de geboorte van een kind. Gedenken is meer regionaal georiënteerd, de Achterhoek en net daarbuiten, maar met 2000 paar trouwringen in huis ben je wel de specialist waarvoor mensen van heinde en verre komen en in de auto willen stappen”, zegt Joël over de formule van De Tijd.  

Hij is de derde generatie. In 1998 waren het zijn oma en zijn moeder die een begin maakten met de inkoop en verkoop van antieke sieraden, kunst en juwelen. Vijftien jaar terug kwam het accent uitsluitend op die juwelen te liggen. Er kwam een tweede winkel, een trouwringenboutique. Vorig jaar werden beide winkels samengebracht in een chique pand aan de Burgemeester van Nispenstraat 1-03 in Doetinchem.  

Foto: officiële opening van het nieuwe pand op 11 december 2020 door de burgemeester van Doetinchem

Eigen collectie 

Het is de plek waar hij merken verkoopt die in de branche grote bekendheid genieten: Henrich & Denzel, Niessing en Schaffrath. Achteloos: “Die merken hebben zeer uiteenlopende ringen van 1000 euro tot twee ton in de collectie. We zijn heel trots dat we dit mogen voeren in de Achterhoek. En het vierde merk is onze eigen collectie, die we verkopen onder mijn initialen JR.”  

Door corona ligt de winkelverkoop nog tot 3 maart stil. Joël: “Maar we mogen wel repareren. We leveren hoge kwaliteit, we hebben een supersnelle service en we zijn niet duur, maar reparatie is voor ons een service-artikel. Met het taxatiebureau ben ik nog wel bezig. We worden voelbaar getroffen. Met bijzondere gelegenheden zoals verloven en trouwen wachten mensen nu even. Maar toch zie ik de toekomst optimistisch tegemoet.” 

Online verkopen 

Dat optimisme heeft alles te maken met de voortvarende manier waarop Joël de zaken aanpakt. Met een goudsmidatelier in huis ontwerpt De Tijd eigen ringen en sieraden. Ook worden er sieraden gerestaureerd of getransformeerd in iets nieuws. Hij is ook een van de eersten die online verkopen omarmde. “Vóór corona zijn we al gestart met de internetverkoop van designsieraden in het hoge segment. Iedereen zei: dat gebeurt niet. Maar toen corona kwam, bleek het toch wel handig dat mensen een sieraad van 5000 euro online konden afrekenen. We zijn heel blij dat we met vooruitziende blik hebben gehandeld.” 

Nieuwe generatie 

Hij volgde zelf de opleiding tot juwelier-ondernemer, deed een hbo-studie in gemmologie (edelsteenkunde) en volgde een opleiding tot diamantexpert in Antwerpen. Ook is Joël register makelaar-taxateur in de juwelenbranche. “Ik kan sieraden taxeren, ik kan ook diamanten beoordelen op zuiverheid en kleur.” Een exponent van de nieuwe generatie juweliers, noemt hij zichzelf.  

Stip op de horizon 

“Het is een klassieke branche maar er is nieuwe aanwas. Jonge ondernemers die een frisse blik op de zaak werpen. Dan kan een bedrijf succesvol worden. Maar het is wel een heel traject, je moet fysieke en online verkoop combineren. We hadden een duidelijke stip op de horizon: meer toe naar een maakbedrijf in plaats van enkel handelen als retailer, met een eigen atelier. En we wilden meer richting service en beleving. Twee jaar terug hebben we onze visuele identiteit vernieuwd. Beide bedrijven kregen een eigen website. De markt is heel grillig, ontwikkelingen volgen zich snel op.”  

Eigen vintagecollectie 

Want trends zijn er zeker. Joël: “Sinds een jaar of twee zijn vintage en antiek weer helemaal terug. Gelukkig hebben wij die afdeling nog steeds. Onze vintagecollectie kunnen klanten bekijken in de zaak. Jongeren vinden dat leuk om te zien. Die generatie wil weer terug naar de oude stijl. Geelgoud in plaats van witgoud en romantische, verfijnde en klassieke ontwerpen. Beleggen in goud en zilver is een heel nieuwe markt sinds enkele jaren, nu de rentestanden heel laag zijn. En de laatste jaren zie ik mensen ook steeds meer beleggen in oude munten.” 

‘Goed geholpen bij Alfa’ 

Alfa is de accountant van zijn twee bedrijven. “Mijn moeder was al klant. Alfa heeft ons altijd goed geholpen. Toen we twee jaar terug het team hebben uitgebreid, heeft Alfa de salarisadministratie voor opgestart. Dit jaar heeft mijn moeder de onderneming overgedragen. De VOF is ontbonden en ingebracht in een nieuwe BV. Alfa heeft heel goed geadviseerd tijdens het optuigen van de BV’s. Een paar dagen erna kocht ik het nieuwe pand. Daar heeft Alfa mij ook goed in ondersteund, met het maken van een plan. Ik ervaar dat als heel prettig, dat je op één partij kunt terugvallen. Alfa is groot genoeg om alle expertise in huis te hebben en klein genoeg voor het persoonlijke contact. Als ik bel voor het een of ander word ik bij de voornaam genoemd. Ze kennen mij, ze weten mijn situatie. Ik hoef niets uit te leggen. Dat is superfijn.” 

Harm te Hennepe

Harm te Hennepe

Fiscaal adviseur

088 2531257 | htehennepe@alfa.nl


Meer over Harm