Banner

Makkelijker facturen inzien en betalen met Mijn Alfa

28 december 2022 | Door:  Sascha van der Meer

Bij Alfa zijn we onze administratieve processen verder aan het digitaliseren en automatiseren. Een van de veranderingen is de introductie van Mijn Alfa: een online platform voor digitale factuurverwerking. Door je facturen te uploaden of te mailen naar Mijn Alfa, kun je ze heel gemakkelijk inzien en betalen. Digitale factuurverwerking via Mijn Alfa maakt het mogelijk om administraties sneller te verwerken, waarmee we onze klanten inzicht kunnen geven in actuele cijfers. Belangrijk in een tijd als deze. 

Binnen Alfa hebben we al eerder het vergelijkbare Agrinota ontwikkeld. Een groot deel van de agrarische klanten is al overgestapt op digitale verwerking van facturen. Agrinota heeft een technische upgrade gekregen en is nu onder de naam Mijn Alfa voor alle klanten beschikbaar. Als klant is het niet langer meer nodig om facturen op te sparen, die bij Alfa langs te brengen en op een later moment te betalen door de factuurgegevens in internetbankieren over te tikken. Naast de mogelijkheid van facturen uploaden in Mijn Alfa kun je die digitale facturen mailen naar het mailadres van Mijn Alfa. Zo wordt je factuur digitaal verwerkt in je administratie en heb je als klant altijd inzicht in je cijfers.


Voorbeeld Mijn Alfa - Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

Geen digitale ondernemer

Vraag het Gerard Nap (34), melkveehouder in Benschop. Hij was al gebruiker van Agrinota en maakte dit jaar de overstap naar Mijn Alfa. Moeiteloos. “Ik ben helemaal niet zo’n digitale ondernemer. Maar je probeert het voor jezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Toen ik met Mijn Alfa begon, zei mijn klantbeheerder Simone van Randwijk: ‘Daar kom jij wel uit.’ En dat was ook zo. Simone hielp me bij de overstap van Agrinota naar Mijn Alfa en ging daarna met vakantie. Als er wat was, mocht ik altijd bellen. Nou, ik heb helemaal niet meer hoeven bellen.

Automatische herkenning

Mijn Alfa scheelt de ondernemer met 120 koeien veel tijd. “Voorheen was ik één keer in de drie maanden een tijd bezig om alles bij te werken. Aan het eind van de dag was ik chagrijnig. Het is niet mijn ding en omdat je het maar eenmaal in het kwartaal doet, moet je er weer helemaal inkomen. Nu kan ik direct na ontvangst mijn facturen uploaden of mailen en ben ik direct bij.” 

SEPA-betaalbestanden

Ook handig is de optie om SEPA-betaalbestanden aan te maken. Gerard legt uit: “Al mijn facturen vind ik digitaal terug in Mijn Alfa. Je selecteert in Mijn Alfa alle facturen die je wilt betalen en je maakt er een betaalbestand van. Dat bestand kun je exporteren naar de bank. Je hoeft die facturen niet gelijk te betalen. Ik zet de betaaldatum meestal op veertien dagen.” Digitale facturen die betaald zijn via Mijn Alfa, worden automatisch verwerkt in de administratie. Resultaat: meer inzicht en overzicht. Met een map facturen onder zijn arm zul je Gerard niet meer tegenkomen op weg naar Alfa in IJsselstein. “Als ik een factuur kwijt ben, is die in Mijn Alfa heel makkelijk gevonden. Ik vertrouw helemaal op Mijn Alfa!”

Sascha  van der Meer

Sascha van der Meer

Senior adviseur

088 2531128 | saschavdmeer@alfa.nl


Meer over Sascha