Banner

Van de praktijk terug naar de schoolbanken

13 maart 2019 | Door:  Tim Baakman

Rohalt Janssens is als AA-accountant werkzaam op de afdeling bureau vaktechniek op het hoofdkantoor in Wageningen. “De maatschappij verandert snel en wet- en regelgeving wordt steeds complexer. Ik ben medeverantwoordelijk om de kwaliteit en dienstverlening naar onze klanten op hoog niveau te houden”, aldus Rohalt. Daarnaast is Rohalt sinds vorig jaar ook docent aan de Hogeschool Avans in Breda. Daar geeft hij lessen zoals financial accounting en consolidatie. Hoe is het voor hem om als docent voor een groep leerlingen te staan en wat zijn hierin zijn drijfveren?

Wat maakt dat je les bent gaan geven bij Avans?

Als accountant voeg je waarde toe aan (financiële) verslaggeving. Je zet feitelijk een stempel op een verantwoording: “Beste lezer, dit verslag kan je vertrouwen”. Als accountant moet je ook een breed spectrum kunnen bedienen. Om er een paar te noemen: je moet kennis van verslaggeving hebben, kennis van fiscaliteit, je moet met mensen kunnen omgaan, je moet kunnen communiceren met je klant en met het maatschappelijk verkeer. Ik draag daarin graag bij aan het onderdeel financiële verslaggeving.

Kennis vergaren is namelijk een van mijn intrinsieke drijfveren. Mijn nieuwsgierigheid komt daarbij goed van pas. Alleen maar vergaren en deze expertise niet met elkaar delen zou echter een verspilling van energie zijn. Het geeft me veel voldoening om collega-accountants bij te staan om in een wirwar van regelgeving een pad te plaveien.

In hoeverre stimuleert Alfa jou om les te geven bij Avans?

Ik kreeg, vanuit mijn staffunctie, al de ruimte om intern trainingen, cursussen en workshops te ontwikkelen en te geven. Alfa juicht persoonlijke ontwikkeling alleen maar toe. Door het lesgeven bij Avans ontwikkel ik mezelf ook weer verder. Niet alleen op didactisch niveau, maar ook op vakinhoudelijk niveau.

Wat kunnen studenten van jou leren?

Ondanks de wetgeving, de richtlijnen en de vuistdikke handboeken, blijkt meer dan eens dat Externe Verslaggeving geen exacte wetenschap is. Het is lang niet altijd zwart of wit. Op veel gebieden is er ruimte voor interpretatie en ruimte voor het innemen van goed gemotiveerde standpunten. Het ligt vaak aan de feitelijke omstandigheden, en die zijn meestal iedere keer weer (net) iets anders. Ik leer de studenten vooral aan om conceptueel te denken. Ik vind het belangrijk dat studenten de regelgeving leren toepassen.

Wat is jouw manier van lesgeven?

De regelgeving is niet altijd even makkelijk te doorgronden en met tijden zelfs ronduit gortdroog. Ik vertaal deze bij voorkeur naar een casus en gebruik veel voorbeelden uit de praktijk. Dit leidt vaak tot herkenbare situaties, waardoor de theorie handzamer en beter toepasbaar wordt.

Welk advies heb je voor aanstaande (assistent) accountants?

Het is belangrijk om te realiseren met welk verantwoordingsstuk je aan de slag gaat en wat het doel van dit stuk is. Een jaarrekening maken we op met als doel het geven van inzicht in vermogen en resultaat. Een fiscale aangifte stellen we op voor het vaststellen van het belastbaar bedrag. Een overnamebalans geeft inzicht in de reële waarde van de onderneming. Iedere verantwoording en ieder doel kent zijn eigen (waarderings-)regels. Laten we die nu niet door elkaar heen gebruiken. Daar wordt het juist weer een wirwar van. Als je het overzicht kwijt raakt, mag je altijd bij me langskomen voor een extra (bij)les, training of uitleg.