Banner

De onderneming in financiële nood

1 maart 2022 | Door:  Gaby van Deursen

Als ondernemer kun je te maken krijgen met een financiële noodsituatie van uw onderneming. Er zijn schulden en mogelijk zie je zo snel geen oplossing of uitweg. Begint het je ook te duizelen bij termen als reorganiseren, herstructureren, saneren, liquideren en de WHOA? Lees dan snel verder! In dit artikel word je aan de hand van bovenstaande termen, met daarbij een heldere uitleg, een aantal mogelijkheden geschetst om het tij binnen uw onderneming te keren.

Dit artikel is geschreven door Mariska Zentveldt, neem contact met haar op via mzentveldt@alfa.nl of via 088 253 3206.

Reorganiseren en herstructureren

Wil je de onderneming voort kunnen zetten, dan zal dat vallen of staan met een gezonde liquiditeit. De liquiditeit kan door verschillende redenen onder druk komen te staan. Dat kan bijvoorbeeld liggen aan technologische ontwikkelingen, waardoor de werkprocessen er binnen uw onderneming anders uit gaan zien. Maar het kan ook liggen aan verliezen die worden geleden en die zonder actie verder zullen oplopen/in de toekomst niet kunnen worden gecompenseerd.  

Als je voorziet dat de liquiditeit van de onderneming onder druk komt te staan óf misschien al wel onder druk staat, en de lopende verplichtingen van de onderneming niet meer voldaan kunnen worden, is het raadzaam te onderzoeken welke maatregelen genomen kunnen worden. Dit om de continuïteit van uw onderneming te waarborgen. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan het optimaliseren van het debiteurenbeleid, het splitsen, afstoten of beëindigen van bepaalde activiteiten, of de rechtsvorm wijzigen (inbreng van eenmanszaak naar BV).

Sanering/minnelijke regeling

Vaak doet zich ook de situatie voor dat, bijvoorbeeld door (onverwachte) omstandigheden, de schuldenpositie van de onderneming is opgelopen. Als je de schulden van de onderneming weg denkt, dan zou de onderneming levensvatbaar zijn. Het kan dan een goede optie zijn om te onderzoeken of je nog iets kan regelen met de schuldeisers ten aanzien van de (oude) schulden. Het aanbieden van een minnelijke regeling vereist een nauwkeurige voorbereiding. Zo wordt eerst de hele situatie van de onderneming in kaart gebracht. Wat zijn de lasten, de inkomsten en de schulden? Kan de onderneming aan de lopende verplichtingen voldoen? Aan de hand van de conclusies op deze vragen wordt vastgesteld of een onderneming financieel stabiel (levensvatbaar) is. Vervolgens kan onderzocht worden wat aan de schuldeisers aangeboden kan worden om tot een oplossing van de schuldenproblematiek te komen. Men noemt dat het aanbieden van een minnelijke regeling of het saneren van de schulden.

Overigens zijn niet alle ondernemingen direct financieel stabiel. Soms zijn maatregelen nodig om zover te komen. Ook de overheid biedt hiervoor diverse ondersteuningen.

Het aanbod aan de schuldeisers betreft doorgaans een percentage van de totale schuld, onder de voorwaarde dat finale kwijting wordt verleend voor het restant van de vordering. Het restant van de vordering kan daarmee niet meer verhaald worden op de onderneming. Het voorstel moet uiteraard goed onderbouwd zijn en bovendien het hoogst haalbare aanbieden. Doet men dat niet, dan zou een schuldeiser zomaar beter af kunnen zijn bij een faillissement. Vaak zijn alle bij de onderneming betrokken partijen bij een faillissement niet gebaat, en is een sanering/minnelijke regeling een beter alternatief.   

Liquideren/ontbinding en vereffening

Afhankelijk van de financiële staat van de onderneming, is het beëindigen van een onderneming door middel van turboliquidatie of ontbinding en vereffening ook een optie. Welk pad (turboliquidatie ofwel ontbinding en vereffening) bewandeld moet worden, hangt af van de vraag hoe de verhoudingen tussen de schulden en de baten zijn. Als er uitsluitend nog schulden zijn staat de weg van turboliquidatie open. Zijn er wel nog baten, dan moet er vereffend worden. Vaak ziet men dat er nog wel baten zijn maar niet voldoende om alle schuldeisers volledig te betalen. In dat geval moet een voorstel worden aangeboden aan de schuldeisers, inhoudende dat slechts een deelbetaling plaatsvindt (vergelijk ‘sanering/minnelijke regeling’). Gaan de schuldeisers niet akkoord? Dan dient het faillissement aangevraagd te worden.

WHOA

WHOA staat voor Wet Homologatie Onderhands Akkoord. Met behulp van deze wet kan een onderneming een schuldeiser die weigert in te stemmen met zijn zorgvuldig voorbereidde minnelijke regeling, via de rechter onder voorwaarden dwingen in te stemmen. Deze mogelijkheden hadden B.V.’s vóór 1 januari 2021 niet. Als een schuldeiser voordien niet wilde instemmen met een minnelijke regeling, mondde het vaak uit in een faillissement. Dat was zonde als (een groot deel van) de belanghebbenden bij een minnelijke regeling eigenlijk beter af zouden zijn dan in faillissement. Meer informatie over de WHOA lees je hier.

Faillissement

Het kan voorkomen dat de voorgaande opties geen mogelijkheden (meer) bieden. De onderneming kan dan zelf het faillissement aanvragen bij de rechtbank, of een schuldeiser doet de aangifte. Een schuldeiser heeft een steunvordering nodig om het faillissement aan te kunnen vragen. Dat betekent dat hij moet kunnen aantonen dat de onderneming in ieder geval één andere schuldeiser ook onbetaald laat. Op de faillissementszitting zal de vraag aan de orde zijn of de onderneming verkeert in een toestand dat zij is opgehouden te betalen. Men noemt dat wel de faillissementstoestand. De faillissementstoestand hoeft slechts summierlijk te blijken.

Is het faillissement eenmaal uitgesproken en wil je toch door met (een deel van) de activiteiten van de onderneming, dan kun je in overleg met de curator proberen een doorstart te realiseren. Je doet dan een bod op (een deel van) de activa. Doorgaans verkoopt de curator aan de hoogste bieder. Als je de hoogste bieder bent, dan kun je de activiteiten in een nieuwe onderneming voortzetten. De schulden neem je niet over.

Contact met Alfa

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen over de mogelijkheden voor uw onderneming? Neem dan contact op met Mariska Zentveldt via mzentveldt@alfa.nl / 088 253 3206 of neem contact op met één van onze andere juridisch adviseurs of met je eigen contactpersoon bij Alfa. Met 35 vestigingen is Alfa overal dichtbij!

Gaby van Deursen

Gaby van Deursen

Juridisch adviseur

088 2531682 | gvandeursen@alfa.nl


Meer over Gaby