Banner

Vraag maar Raak: “Wat zijn aandachtspunten voor het opstellen van mijn aangifte Inkomstenbelasting 2022?”

28 februari 2023 | Door:  Marco van Voorst

Goedendag, mijn naam is Jesper en ik ga binnenkort samen met mijn vriendin Bente onze aangiftes voor de Inkomstenbelasting over 2022 doen. Wel zit ik met een aantal vragen over bepaalde zaken, zo hebben we dit jaar samen onze eerste woning gekocht. Kunnen jullie mij uitleggen wat de aandachtspunten zijn voor het opstellen van onze aangiften Inkomstenbelasting 2022?

In deze rubriek antwoorden onze specialisten op jullie vragen. Heb je een vraag voor één van onze specialisten? Laat het ons dan weten.

Deze maand beantwoordt stagiair Fiscaal en Duurzaamheid Chiel Tempel de vraag over tips voor het doen van aangifte Inkomstenbelasting 2022.

Dag Jesper en Bente,

Allereerst gefeliciteerd met jullie woning! Goed om te horen dat jullie binnenkort de aangifte inkomstenbelasting (IB) over het jaar 2022 willen gaan doen en dat jullie ons om advies vragen. Een koopwoning heeft immers wat fiscale gevolgen en uiteraard willen we jullie goed op weg helpen zodat jullie goed zijn voorbereid.

Tip 1: Wees op tijd met de aangifte!
Wanneer je door de Belastingdienst uitgenodigd bent om aangifte IB te doen, ben je verplicht dit vóór 1 mei 2023 te hebben gedaan. Als je recht hebt op een teruggave luidt ons advies de aangifte voor 1 april 2023 te doen. In dat geval wordt de teruggaaf sowieso voor 1 juli 2023 uitbetaald door de Belastingdienst. Doe je de aangifte na 1 mei en heb je recht op teruggave, dan kan de teruggave veel langer duren (tot maximaal 13 weken na indienen van de aangifte IB) of loop je mogelijk zelfs je teruggave toeslagen mis. Zorg er dus écht voor dat je op tijd bent. 

Tip 2: controleer de vooraf ingevulde aangifte goed
De Belastingdienst heeft een handig hulpmiddel voor het zelfstandig invullen van je belastingaangifte, te vinden onder Mijn Belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte (VIA). Zoals de naam aangeeft, heeft de Belastingdienst gegevens van verschillende organisaties ontvangen die betrekking kunnen hebben op jouw aangifte. Voorbeelden van dit soort zaken als je loon en je spaartegoeden. Ondanks het feit dat deze gegevens vaak ‘gewoon’ kloppen, is het voor jou zaak deze gegevens goed na te lopen, zodat je niet onnodig te veel belasting betaalt. Dit kunnen wij bij Alfa ook inzien, mits we door jou gemachtigd zijn om deze gegevens in te mogen zien. Deze VIA kunnen wij dan gebruiken voor jouw aangifte om deze sneller en beter te kunnen indienen bij de Belastingdienst.

Tip 3: kijk de eigen woning goed na

Er zijn meerdere aspecten van een eigen woning die van invloed zijn op de belastingaangifte. Vaak zijn deze zaken onbekend bij de VIA. Dit betreft het eigenwoningforfait op basis van de WOZ-waarde van je woning, de hypotheekrente. Voor Jesper en Bente speelt er nog meer, er zijn verschillende kosten voor de eigen woning aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Dit zijn kosten voor de hypotheekadviseur (zowel bemiddelings- als advieskosten), de hypotheekakte (voor zowel het Kadaster als de notaris), kosten voor taxatie en voor het bouwkundig rapport en de aanvraag voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG).

Mochten zij een nieuwbouwwoning hebben gekocht, is de bouwrente die betaald is tussen het tekenen van de koop- en aannemingsovereenkomst en het tekenen van de hypotheekakte en de kosten voor het nieuwbouwdepot óók aftrekbaar van hun inkomen.

Daarnaast is de hypotheekschuld ook een goed aandachtspunt. Hoewel de Belastingdienst weet hoe groot deze schuld is, weet zij niet welk deel van de schuld in box 1 of in box 3 komt.  Door de vragen die de Belastingdienst stelt in de aangifte correct te beantwoorden, kun je dit zelf vaststellen en invullen. Om de hypotheek in box 1 te laten vallen, moet de lening voldoen aan een aantal eisen. Deze eisen komen tot uitdrukking in de vragen die de Belastingdienst aan je zal stellen.

Tip 4: let goed op box 3
Na alle ophef over de vaste fictieve rendementsheffing die de Belastingdienst vanaf 2017 hanteerde voor box 3 en in december 2021 door de Hoge Raad beoordeeld als zijnde in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, hanteert de Belastingdienst een nieuwe rekenmethode voor box 3. Dit gaat nu over de fictieve voordelen uit sparen en beleggen, maar zijn de voordelen uit box 3 losgekoppeld van elkaar. Voor 2022 geldt:

Tip 5: kijk in de vorige aangiftes en gebruik de toelichtingen
Als je nog steeds niet zeker bent van alle gegevens, vooraf ingevuld of niet, zou je de aangiftes van voorgaande jaren erbij kunnen pakken en als een soort leidraad door de aangifte IB 2022 te hanteren. Is extra uitleg over een onderwerp wenselijk, zou je de extra toelichting van de Belastingdienst kunnen gebruiken.  Deze is te vinden onder het kleine vraagtekentje wanneer je hierop klikt. Mocht je telefonisch geholpen willen worden, bel dan naar de Belastingtelefoon (0800-0543).

Tip 6: benader Alfa!
Uiteraard ben je vrij om de aangifte IB over 2022 zelf te doen. Maar, als je zonder zorgen de aangifte inkomstenbelasting ingediend wil hebben, ben je bij ons aan het juiste adres. Wij hebben de benodigde kennis, kunde en technologie in huis om de aangifte IB 2022 correct op te stellen en jou compleet te ontzorgen.

Ik hoop van harte dat je na het lezen van bovenstaande tips zo goed mogelijk voorbereid bent om de aangifte IB 2022 te doen. Wij als Alfa kunnen uiteraard nog meer voor je betekenen door de aangifte IB voor jou te verzorgen.

Heb je nog andere vragen? Neem vooral contact op, een (digitaal) kopje koffie kan altijd!

Marco van Voorst

Marco van Voorst

Belastingadviseur

088 2531679 | marcovanvoorst@alfa.nl


Meer over Marco