Denny Ouwerkerk
Senior fiscaal adviseur
088 2532491 | douwerkerk@alfa.nl
18 augustus 2020 | Door: Denny Ouwerkerk
Om elektrisch rijden verder te stimuleren is een aanschafsubsidie in het leven geroepen: de subsidie elektrische personenauto’s particulieren (SEPP). Bij aankoop van een nieuwe elektrische auto heb je recht op een subsidie van € 4.000. Voor een gebruikte auto is de subsidie € 2.000.
Opmerking d.d. 19-10: dit is een n.a.v. gewijzigde regels geactualiseerde versie van het artikel uit augustus j.l.
De subsidie geldt voor elektrische auto’s die op of na 4 juni 2020 zijn gekocht of geleaset. De auto moet een actieradius van minimaal 120 kilometer en een catalogusprijs tussen € 12.000 en € 45.000 hebben. Ook moet de auto als elektrische auto zijn geproduceerd (en dus niet zijn omgebouwd tot elektrische auto).
Voor nieuwe auto’s was € 10 miljoen beschikbaar en voor gebruikte auto’s € 7,2 miljoen. Dat komt neer op een subsidie voor 2.500 nieuwe auto’s en voor 3.600 gebruikte auto’s. Vanaf het eerste inschrijfmoment op 1 juli 2020 heeft het maar 8 dagen geduurd voordat de subsidiepot voor nieuwe auto’s leeg was.
Aanvragen voor 2020 die zijn ingediend nadat het budget op was, werden aanvankelijk doorgeschoven naar 2021. De subsidiebudgetten voor 2021 moeten nog worden bekendgemaakt. Op 16 oktober 2020 is een wijziging van de regeling bekend gemaakt, die per 30 oktober ingaat. Aanvragen worden dan niet meer doorgeschoven naar volgend jaar en op = op. Dit betekent dat als je aanspraak wil kunnen maken op deze subsidie, de aanschaf en subsidieaanvraag beiden uiterlijk 29 oktober afgerond moeten zijn, òf je met allebei tot volgend jaar moet wachten. Vanaf 30 oktober moeten aankoop en subsidieaanvraag plaatsvinden in hetzelfde kalenderjaar.
Voor tweedehands elektrische auto’s geldt de wijziging ook, maar is er nog wel budget voor 2020. Dit betekent vooral dat een subsidieaanvraag voor een in 2020 aangeschafte tweedehands EV, vóór het einde van het jaar moet zijn ingediend, ook als de aanschaf bijv. eind december plaatsvindt.
Aanvragen die zijn ingediend vóór deze wijziging, worden nog wel volgens de eerdere regeling afgehandeld.
Voor een zakelijke leaseauto die je ook privé gebruikt gelden andere regels. Hiervoor is niet de aanschafsubsidie maar de bijtelling relevant. Is het nou verstandig om de aanschaf van je nieuwe zakelijke elektrische leaseauto uit te stellen tot begin 2021? Als het om een nieuwe leaseauto gaat is een nadeel dat het bijtellingsvoordeel van een elektrische auto tot en met 2025 wordt afgebouwd. In je afweging moet je meenemen dat je bij aanschaf in 2020 profiteert van de lage bijtelling van 8% (tot een catalogusprijs van € 45.000). Bij aanschaf in 2021 geldt een hogere bijtelling van 12% (tot een catalogusprijs van € 40.000, voor het meerdere geldt: 22%). Het bijtellingspercentage in het jaar van de eerste ingebruikname blijft 5 jaar (60 maanden) gelden.
Bij een aanschafprijs van € 45.000 bedraagt de bijtelling in 2020 nog € 3.600 op jaarbasis (8%), in 2021 is dat met € 5.900 al € 2.300 bijtelling per jaar hoger. Rekening houdend met een marginaal inkomstenbelastingtarief van circa 50% kost dat netto € 1.150 per jaar. Na 5 jaar bedraagt het bijtellingsnadeel € 5.750. Het nadeel van de hogere bijtelling is dan groter dan de subsidie. Bij een aanschafprijs van € 30.000 gaat het om een netto bijtellingsnadeel van circa € 600 per jaar. Dat is € 3.000 over een looptijd van 5 jaar. Van de subsidie resteert dan effectief € 1.000.
De voordelen van de aankoop van een elektrische auto in privé, zoals de tijdelijke vrijstelling van MRB en BPM, zijn in het belastingplan 2020 (van vorig jaar) verlengd tot en met 2024. Het uitstellen van de aanschaf van een nieuwe auto in privé levert dan wel een voordeel op.
Het uitstellen van de aanschaf van een nieuwe elektrische auto naar begin 2021 levert waarschijnlijk een voordeel op. Maar omdat onbekend is hoeveel aanvragen er tot 29 oktober 2020 zijn ingediend die ook meedingen op de subsidie voor 2021, èn ook het budget voor 2021 nog niet bekend is, is dat niet met zekerheid te zeggen.
Bij de aanschaf van een zakelijke leaseauto kan uitstel van de aanschaf leiden tot een nadeel als gevolg van de hogere bijtellingspercentages. Maatwerk is hierbij nodig. Voor de aanschaf van een elektrische auto in privé heeft uitstel van de aanschaf vooralsnog geen nadelige gevolgen. Tot en met 2024 hoeft immers geen MRB en BPM te worden betaald.
Let er wel op dat het mogelijk is dat de subsidiepot ook in 2021 snel leeg is en dat je er dus snel bij moet zijn. Hopelijk wordt de grote hoeveelheid aanvragen voor deze subsidie door de regering aangegrepen voor een ruimhartig beleid, zodat uiteindelijk iedereen die een kwalificerende auto koopt ook subsidie krijgt.